Östersunds FK topp fem med störst ökning av sin akademicertifiering

Idag onsdag presenterade Svensk Elitfotboll (SEF) sin certifiering av medlemsklubbarna som ingår i Unicoachnätverket. Samtliga föreningars ungdomsverksamheter genomlyses och poängsätts i syfte att utveckla svenskt elitfotboll. Certifieringen är ett långsiktigt arbete där elitklubbarnas ungdomsverksamhet utvärderas årligen. Arbetet med certifieringen startade 2010 och det övergripande målet med projektet är att skapa framtida elitspelare till svenska elitklubbar.

De verksamhetsområden om ingår i certifieringen är sju punkter som omfattar värdegrund och mål med akademin, spelarutbildning, ledarorganisation, faciliteter, skolsamverkan, samarbete med andra klubbar och sportsliga resultat av akademin,

För Östersunds FK:s del innebär detta att man ökar från en stjärna till två på ett års tid. ÖFK är också den förening som är bland de lag som gör störst ökning från året 2020 till 2021. Föregående år genomfördes en nystart av akademiverksamheten där nuvarande fotbollschefen Stefan Lundin tog över ansvaret för akademin, och har nu inlett ett långsiktigt arbete för att stärka akademins status.

-Vi är väldigt nöjda med att vi är bland de klubbar som gör störst ökning i certifieringen. Under ett års tid har vi tagit steg mot att förtydliga och stärka vår akademiverksamhet. Vi vet att vi har ett stort arbete att göra framöver och arbetet med att öka kompetensen och utveckla verksamheten fortsätter, säger Stefan Lundin, fotbollschef i Östersunds FK.

Klubbarna som ökar mest:

AIK: +467 poäng