Östersunds FK väljer att anmäla Uppdrag Granskning till granskningsnämnden

Idag har Östersunds FK anmält Svt:s program Uppdrag Granskning till Granskningsnämnden. Östersunds FK har anmält Uppdrag Granskning och Svt till Granskningsnämnden för deras serie Blåsningen i Östersund.

Klubben anser att det rör det sig om direkt felaktiga uppgifter som programmet valt att ta med, detta trots att vi från klubben talat om för dem och gett dem bevis för att deras uppgifter inte stämmer.

Uppdrag Granskning har därmed, enligt vår mening, brutit mot det som förväntas av Svt och god journalistik. Trots att vi från ÖFK har påtalat direkt fel och lögner till Uppdrag Granskning så har de ändå valt att sända ett program som innehåller felaktigheter.

Vi har i flera mailkonversationer med Svt och Uppdrag Granskning påtalat dessa felaktigheter men de har ändå valt att publicera ett program som inte innehåller den sanning som vi anser ha bevis för och som vi har gett till Uppdrag Granskning.