Östersunds FK välkomnar Kristian Novak till klubben

Som första värvning under sommarens transferfönster kan Östersunds FK idag presentera att man värvar den norska mittbacken Kristian Novak. Kristian ansluter till klubben omgående och kommer vara redo för spel direkt när registreringen är färdigställd hos Svenska Fotbollsförbundet.

Novak inledde sin fotbollskarriär i norska Austrått IL och Ålgård innan han fortsatte sitt seniorspel i norska Viking. Där hade han dessutom den före detta ÖFK-tränaren Ian Burchnall vid rodret. Efter sejouren i Viking har han tillhört fler norska klubbar innan han förra året anslöt till den norska dåvarande division-1 klubben, FK Jerv. Efter en stark genomförd säsong lyckades laget avancera till den norska högstaligan i slutet av 2021.

Kristian Novak landade i Östersund under torsdagsmorgonen och skriver på ett kontrakt som sträcker sig året ut.

-Kristian är en spelande mittback med erfarenhet från både OBOS och Eliteserien. Han var under förra säsongen med och förde upp Jerv upp till högstaligan. Vi får en spelare som är hungrig på att komma till oss och som ser fram emot att hjälpa laget uppåt i tabellen, säger Stefan Lundin, fotbollschef i Östersunds FK.

-Jag vill bidra med stabilitet och att vi håller nollan, samtidigt som vi spelar fin fotboll. Jag är aggressiv och tar ansvar för det jag gör, och det ska leda till att vi plockar tre poäng i matcherna. Laget kommer ta match för match, poäng för poäng, och jag ska göra allt för att vi i slutet av säsongen ska vara ett lag i Superettan, säger Kristian Novak.

Fakta om Kristian Novak

Född: 19 oktober 1998