ÖFK-TV: Östersunds FK välkomnar Magnus Powell som ny manager

Östersunds FK är överens med Magnus Powell där han tillträder som ny manager för Östersunds FK. Magnus kommer närmast från den Färöiska elitklubben, 07 Vestur, där han haft rollen som manager. Avtalet mellan Magnus Powell och Östersunds FK är skrivet till 2024.

-Vi är väldigt nöjda över att presentera Magnus Powell som kommer leda laget och staben framöver. I Magnus får vi en tydlig ledare med stor erfarenhet av elitfotboll, både som spelare och tränare. Han kommer tillföra positiv energi, en spelstil som vi tror på och nyttiga erfarenheter som kommer väl till hands i hans nya roll hos oss. Ett viktigt steg i vår nystart är nu taget för att arbeta oss tillbaka över tid. I och med att Magnus kommer till oss så kommer även min egna roll att bli lättare att hantera då vi kommer jobba tillsammans i vissa delar säger Stefan Lundin, fotbollschef i Östersunds FK.

I och med att Magnus tillträder som manager så väljer klubben att ta tillbaka Amir Azrafshan där han kommer återgå i en tränarroll, och tillsammans med den resterande ledarstaben får möjlighet att skapa de bästa förutsättningarna för att laget ska prestera.

-Amir är en duktig tränare med ett mycket stort engagemang och vi ser den här lösningen som den bästa för att skapa ett starkt team runt laget. Så snart Magnus är på plats kommer vi direkt sätta oss ner för att forma staben och titta på detaljerna kring hur arbetsfördelningen kommer se ut, tillägger Stefan Lundin.

-Jag ser väldigt mycket fram emot att inleda arbetet med Östersunds FK. Det är en klubb som har en framgångsrik historia, trots att klubben bildades för enbart 25 år sedan. Jag kommer omgående starta arbetet med att lägga en grund för säsongen där vi ska jobba mot nya framgångar, säger Magnus Powell, nytillträdd manager i Östersunds FK.

Magnus Powell föddes den 28 oktober 1974 i Örnsköldsvik. Den 47-årige tränaren har en lång spelar- och tränarkarriär bakom sig. Fotbollskarriären för Magnus startades i moderklubben Husums IF och ledde senare till spel i elitklubbar som bland annat Örebro SK, Helsingborgs IF och norska Lilleström. De mest framgångsrika åren som spelare var sent 90-tal när Powell representerade den skånska toppklubben Helsingborgs IF där det slutade med SM-guld 1999.

Magnus avslutade spelarkarriären i GIF Sundsvall där han också inledde sitt tränarskap som assisterande tränare. Därefter har han haft en rad olika tränaruppdrag i Norge och bland annat tillhört Lilleström, Levanger FK och Sandefjord som tränare.

Östersunds FK är oerhört stolta att presentera Magnus Powell som ett tillskott i staben, och önskar han varmt välkommen!