Överklagan kommer att lämnas in – besked före jul

Igår gav Svenska Fotbollförbundets licensnämnd beskedet att Östersunds FK inte får någon elitlicens för 2020. ÖFK kommer nu att överklaga det här beslutet till överklagandenämnden. Enligt ÖFK:s Föreningsstyrelse och Elitbolagsstyrelse finns en stor tro på att en överklagan ska gå igenom och att ÖFK ska spela i Allsvenskan 2020. Besked från överklagarnämnden kommer före jul.

Överklagan ska vara inlämnad senast den 10:e december i år och kommer att handläggas och besked kommer före julhelgen från överklagandenämnden.

Svenska Fotbollförbundets licensnämnd godkänner ÖFK på åtta av nio punkter, elitlicensen nekas eftersom Licensnämnden inte anser att vi kan driva verksamheten under 2020 på ett tillförlitligt sätt. Vi i ÖFK håller inte med Licensnämnden i sitt beslut utan menar att vi har kontroll på hur vi ska klara vår ekonomi under nästa säsong.

Bland annat finns Ghoddos-affären som en av anledningarna till att ÖFK inte får elitlicens. Men det finns också flera aspekter som Licensnämnden pekar på.

ÖFK:s föreningsstyrelse och dess Elitbolagsstyrelse tror fortfarande på att vi har en bra möjlighet att få Elitlicens 2020 och vi kommer att ge er mer information så fort vi kan.

Skulle ÖFK inte få igenom sin överklagan hos överklagandenämnden har vi möjlighet att ta det vidare till Riksidrottsnämnden. Licensnämnden säger alltså att ÖFK inte har gjort något fel under 2019 men är orolig för att vi inte ska kunna få ordning på vår ekonomi under 2020.

Hälsningar

Styrelsen i Östersunds FK