Philip Bonde blir nästa nyförvärv i ÖFK

Östersunds FK är överens med mittbacken Philip Bonde som blir näst på tur att ansluta till truppen. 20-åringen som mäter 1,96 i längd har förflutet i Arameisk-Syrianska IF samt IF Sylvia. Välkommen till Jämtland Philip!

Fotbollskarriären för Philip startade redan som femåring i Tullinge-klubben, Pappas Pojkar IF. Vid 14 års ålder byttes klubbmärket till rivalen Tullinge TP där det blev både spel i U17-Allsvenskan och på seniornivå. 2021 lämnade han för Stockholmsklubben Lidingö, där han fick representera laget i U19-Allsvenskan och samla på sig mer erfarenhet. Seniorspelet kom senare att bli i divison 2 hos Arameisk-Syrianska IF, där han fick bra med matchtid och dessutom göra fyra mål.

Fjolåret tillbringades hos Norrköpingsklubben, IF Sylvia. Här blev det tre gjorda mål och en startplats i 27 av årets 30 matcher i division 1 Norra.

Genom åren har det blivit ett antal resor till Östersund och även Jämtkraft Arena för Philip

-Mina föräldrar bodde här innan jag föddes, så därför har det varit en del turer till och från Östersund, så lite hemma känner man sig ändå. För något år sedan var jag här på läktaren när laget spelade mot Utsikten, och nu bor min brorsa i Tärnaby och min Mamma jobbar i Åre. Pappa jobbar sig sakta uppåt också och då var det jag som var näst på tur skrattar nyförvärvet.

Philip beskriver sig själv som en tung spelare att möta i höjddueller, och som även är spelskicklig med både höger- och vänsterfoten. Nu tar han ett nytt steg i karriären och ser fram emot de kommande tre åren i Jämtlandsklubben.

-Nu är största fokuset att komman in i gruppen och konkurrera om en startplats. I slutändan handlar det om att vinna så mycket matcher som möjligt, och av det jag har sett på de få träningarna jag varit här så kommer vi absolut kunna konkurrera om en uppflyttningsplats, säger Philip Bonde.

-Philip är en ung mittback som har mycket spännande egenskaper. Han är duktig i uppspelsfasen, har en bra storlek och fysik för sin ålder, som vi kommer kunna utveckla ännu mer. Han har genomfört ett antal träningar med truppen och gjort ett mycket bra intryck på oss, både som spelare och person. Det ska bli mycket intressant att följa hans fortsatta utveckling hos oss, säger Stefan Lundin sportchef i Östersunds FK.

Fakta om Philip Bonde

Född: 8 december 2003