Praktikant-Alex träffar akademispelaren Yousef Ali Haji

Under en veckas tid så har Alexander i årskurs 8 Funäsdalens skola gjort praktik i Östersunds FK. Här får ni höra en mer djupgående intervju gjord av han tillsammans med den framtida akademistjärnan Yousef Ali Haji i ÖFK:s akademi.

Hur är det att vara så ung och få chansen att spela i landslagets future team?

-Det är häftigt och jag tycker att det är ganska bra att få köra med dem som är lika bra, fast bara inte lika stora.

Är det tufft att både hinna med skolan och fotbollen?

Nej, men i åttan var det lite tufft och nu i nian så hinner jag med både och. Jag har extralärare som hjälper mig så att jag inte har några läxor att göra hemma så det går bra.

Vad är drömmen/målet med fotbollen?

-Jag har samma målsättning som alla andra som spelar fotboll, att bli stjärna och proffs utomlands. Så jag ser mig själv utomlands och det är min dröm.

Vad är din spetskompetens/kvalitet på fotbollsplanen?

-Ge hundra procent och göra allt jag kan och ha roligt.

Vem är din stora förebild när det kommer till fotbollen?

-Min största förebild är Neymar Jr. Det var han som gjorde så att jag började med fotbollen.

Är det något som du måste förbättra för att bli en komplett fotbollsspelare?

-Jag tränar för att bli en bättre fotbollsspelare så det finns massor med saker att förbättra.

Vad vill du gå för gymnasium?

-Jag har sökt NIU på både Wargen och i Sundsvall.

Om du inte får säga ämnet idrott vad är ditt favoritämne i skolan i så fall?

-Jag skulle nog säga att historia är mitt favoritämne eftersom att man får reda på vad som har hänt i det förflutna.

Hur ofta tränar du och är det mycket egen träning?

-Jag tränar fem dagar i veckan med laget sen tränar jag på gymmet med brorsan och han ger mig tips och berättar vad jag ska göra. Nu har jag problem med vaderna så jag sparar egenträningen för att vara redo för träningarna med laget.

Vad gör du på fritiden när du inte spelar fotboll?

-Jag tittar mycket på Netflix och rehab träning men annars är jag hemma och kollar anime och serier.