Proffs för en dag med ÖFK F17

Tillsammans med Bilbolaget anordnade Östersunds FK en laghelg för damernas akademilag, F17. Detta för att skapa en professionell miljö till en oerhört viktig satsning som vi har inom ÖFK.

Helgen inleddes med matlagning i Ungdomens hus på Jämtkrafts Arena tillsammans med Anna Permansson Reuterberg, som samtalade med spelarna om hur kost och träning på elitnivå kan kombineras på bästa sätt. Dagen gick sedan vidare mot en middag på Gamla Teatern för att sedan avslutas på Hotell Östersund.

Efter en god natts sömn startade söndagen med ett träningspass på STC där spelarna fick uppleva hård träning innan en brunch på Gamla Teatern fick avrunda förmiddagen. Laget fick sedan en föreläsning om ”Laget och Jaget” av Calle Barrling som tidigare varit talangutvecklare och riksinstruktören åt SvFF. Calle Barrling har dessutom tagit EM-guld för F19 landslaget vilket gav honom en nominering till världens främste tränare på damsidan 2015.

Akademilaget avslutade helgen på Jämktraft Arena där de fick se elitfotboll  av högsta klass när Östersund ställdes mot Djurgårdens IF.

Anneli Andersén, tränare i Östersunds FK F17 såg väldigt positivt att anordna en dag som denna.

– Först och främst vill vi skicka ett stort tack till våra sponsorer som gett oss möjligheten att genomföra denna helg. I ett led att skapa en elitförberedande verksamhet fick vi möjlighet att utbilda vårt lag med en del aktiviteter som behövs för att klara av vardagen som fotbollsspelare. Det är lätt att tro att det är bara fotbollsträningen som är viktig för att lyckas på fotbollsplanen. För att få ihop vardagen som fotbollsspelare behöver du träna, äta och återhämtning, och det fick vi träna på denna helg.

Vi fick utbildning i nutrition av Anna Permansson Reuterberg som på ett pedagogiskt sätt fick gänget att laga mat tillsammans. Att praktiskt se hur mycket mat du behöver när du tränar var otroligt givande.