Rafaels analys

Efter gårdagens träningsmatch mot GIF Sundsvall, där det ska det slipas på strategier och formationer ska det kommas ihåg att det inte bara är resultat som räknas. Träningsmatch är just träningsmatch och försäsong är försäsong.

Vi bad Rafael Ronald Bermudez, analytiker i ÖFK, ge sin bild och analys av gårdagens träningsmatch.

-Ett tufft resultat idag för oss efter att ha förlorat mot Sundsvall med 2–1 men vi tar några mycket positiva saker med oss de närmaste veckorna.

-Det viktiga i möjligheten att testa spelare i olika positioner och andra roller.

-Vi hade en minskad trupp på grund av internationell paus, med flera av våra spelar på landslagsuppdrag.
-Vilket gav oss möjligheten att testa spelare som inte har spelat mycket i olika positioner och roller, och detta är mycket viktigt för oss i en utmanande säsong där varje spelare kommer att vara viktig.

Som bekant har ÖFK allsvenskans tuffaste utmaning i och med transferförbudet. Det antal spelare i truppen är det man har, och den ska hålla hela vägen när tävlingsmatcherna kommer igång i allsvenskan.

-I våra system har vi försökt olika tillvägagångssätt, och strategier vilket också och gett oss bra svar inför säsongen.

-Det är aldrig trevligt att förlora mot Sundsvall, men vi tar med det positiva och ser fram emot att vara bra förbereda på söndag då vi spelar mot Vasalund.

Vasalund är sista träningsmatchen för ÖFK innan den allsvenska premiären mot Kalmar den 12 april.