Analytikern Rafaels perspektiv

Vi tog ett snack med ÖFK´s analytiker Rafael Roldan Bermudez, efter segern över Landskrona med 3-0.

-Svenska cupen är alltid komplicerade matcher, man möter lag som alltid vill mer mot Allsvenska lag. Man spelar på platser där förhållandena inte alltid är optimala för att spela fotboll. Kollar vi efter första omgången, har många av topplagen haft det svårt och till och med tappat sitt spel. Därför måste vi berömma våra spelare, beteendet på planen mot Landskrona och hur proffsigt de försvarar våra färger, säger Rafael.

Fotbollsmässigt var det ganska jämnt i första halvlek, ÖFK fick inte riktigt upp sin press de första minuterna.

-Men vi gav heller inte Landskrona några klara chanser. I vårt offensiva spel skapade vi några bra möjligheter, där vi bara missade det sista passet eller sköt i mål, säger Rafael.

Statistiken den första halvleken visar 10 skott, varav 3 på mål, och 6 hörnor, medan Landskrona skapade 4 skott och 2 hörnor.

-Början av andra halvlek kunde inte bli bättre med att Malcolm Stolt fick en straff som  Eirik Haugan satte, vi visste var målvakten vanligtvis dök och tvivlade aldrig på att Eirik skulle sätta den i mål. Resten av andra halvlek kan vi säga att vi kontrollerade spelet utan boll, Aly Keita motade dessutom de 2 skott de hade på mål i andra halvlek. Mycket viktigt att hålla tätt i den första tävlingsmatchen för i år, påpekar Rafael.

Blair Turgott satte slutgiltigt 3-0, vilket betyder att ÖFK leder sin grupp. En andra halvlek där ÖFK var mycket effektiva, med 5 skott och 2 mål.

-Vi kan se hur vi förbättrats sett till statistik, särskilt skotten.
Vår målsättning är 12 skott eller mer per match under gruppspelet, vi gör 3 mål på 15 skott. Vi behöver jobba mer med vissa delar, vi kunde ha stängt matchen tidigare, men vi är ändå på rätt väg, särskilt när det gäller avsluten, menar Rafael.

ÖFK avslutade spelet med en parameter som heter förväntade mål på 4,84.
Enkelt förklarat de mål som ”borde” ha gjorts med tanke på chanserna.

Om du tittar på bollinnehavet, vad kan man säga om det?

– Även om Landskrona hade mer bollinnehav igår kontrollerade vi spelet utan boll, vilket var vårt mål. Vi hade mycket av vårt bollinnehav i vår offensiva tredjedel och i vår defensiv. Medan Landskrona hade majoriteten av sitt bollinnehav i sin defensiva tredjedel.

Hur viktig är nu målskillnaden i gruppen för ÖFK: s del?

-I ett tävlingsformat som Svenska Cupen räknas varje mål.  Efter vårt tredje mål blev fokus att hålla nollan, vi lyckades, och det är därför vi ligger i topp i gruppen. Jag känner att vi har en väldigt jämn och intressant grupp där allt kan komma att avgöras efter vår sista omgång mot Mjällby, och ser fram emot en andra omgång, helt beroende av oss själva.

Något annat du vill lyfta fram?

– Jag vill lyfta samtliga spelare efter gårdagen, samtliga i teamet oavsett om de spelade eller satt på bänken.