Resan till ett Cupguld

Svenska Cupen för herrar påbörjas alltid under sommaren med omgång ett, året innan finalen i Svenska Cupen. Här möter distriktslagen varandra utifrån geografisk spelordning. Vinnarna från dessa matcher går sedan vidare till omgång två där de lottas mot de 32 lag som Allsvenskan och Superettan består utav. Då Östersunds FK förra sommaren vann mot IFK Östersund i omgång 2 med 1-0 på Jämtkraft Arena så innebar det en kvalificering till gruppspelet i Svenska Cupen 2023.

Omgång 1 (ÖFK deltog ej i denna omgång)
De 64 lagen från distrikten möter varandra utifrån geografisk spelordning. Spelas senast den 30 juni.

Omgång 2 (ÖFK vann denna omgång mot IFK Östersund och kvalificerade sig för gruppspel)
De 32 segrarna från omgång 1 lottas mot de 32 SEF-lagen. De 16 nordligaste distriktslagen lottas fritt mot de 16 nordligaste SEF-lagen och samma sak sker med de sydligaste. Distriktslagen är hemmalag.

Omgång 3 och vidare
Spelas som gruppspel där de 16 högst rankade lagen placeras in i grupperna och de övriga 16 lottas in fritt. De åtta gruppsegrarna avancerar till kvartsfinal. I kvartsfinalerna lottas de fyra gruppsegrarna med bäst resultat från gruppspelet som hemmalag mot övriga gruppsegrare. Hemmalag i semifinaler och final utses genom fri lottning. Speldagar för gruppspel, semifinaler och final fastställs i årsplanen.

Vinst i Svenska Cupen innebär att laget får kvala in sig i UEFA:s Europa Conference League turnering. Vinnaren för Svenska Cupen går in i tävlingens andra kvalomgång. Innan ett eventuellt gruppspel återstår en tredje kvalomgång samt en play-off omgång.

Östersunds FK gjorde under åren 2017-2018 cupresan då laget inledde med att vinna mot Sollentuna FF med 2-0 borta på Sollentunavallen inför 1896 åskådare. I gruppspelet gick ÖFK rakt igenom med tre vinster av tre möjliga. Hammarby IF, Nyköpings BIS och årets motståndare Varbergs BoIS besegrades, och en kvartsfinal var då inplanerad hemma på Jämtkraft Arena. Väl här vann ÖFK mot Trelleborgs FF med 4-1, och tog sig direkt till semifinal mot BK Häcken. Matchen på Hisingen slutade med en 3-1 seger, och en final hemma på Jämtkraft Arena den 13 april stod på schemat. 8369 hängivna supportrar hade scannat in sig på arenan, och inför rekordpubliken kunde ÖFK säkra en vinst i Svenska Cupen efter en 4-1 vinst mot IFK Norrköping.