Roines Elservice – helt ointresserad av fotboll men 100% besatt av ÖFK

Roines Elservice är en av många företag som inför 2021 kommer fortsätta sponsra ÖFK. Roine Stålhandske är ägare av bolaget och bosatt i Nälden, Krokoms kommun. Roine berättar här nedan om sina känslor för ÖFK och hur hans fullständiga ointresse för fotboll har blivit en besatthet av ÖFK. ”Jag och min fru läste Malin Andersson Junkkas krönika i ÖP en lördag förmiddag, två timmar senare satte vi oss i bilen och brände ner till Göteborg för en bortamatch på söndagen”.

2018 började jag sponsra, 2017 började jag redan få upp ögonen men 2018 gick jag all in. Det kändes som en given grej för staden och regionen, jag tror det betyder väldigt mycket för hela staden. Även för dem som kanske inte riktigt vill medge det. Jag började höra om ÖFK i Superettan men blev helt maniskt besatt efter att laget gjort några år i Allsvenskan. Att sponsra kändes givet utifrån att jag har ett bolag som har den ekonomiska möjligheten, säger Roine.

-ÖFK är en väldigt rolig och spännande grej. En Åshöjden BK resa, på riktigt. Så otroligt fantastiskt kul att se, det var fantastisk fotboll och David mot Goliat känslor. Jag ville bara ha mer och mer, det känns konstant som at det är för lång tid mellan matcherna. Det enda positiva med Corona var att det var tätt mellan matcherna, så väntan var inte lika lång. Jag tror personligen ÖFK är största och viktigaste reklamgrejen för Östersund.

En normal säsong ser Roine 100% av alla hemmamatcher på plats samt åker iväg på 7-8 bortamatcher.

-Ett roligt exempel är när jag och min fru läste Malin Andersson Junkkas krönika i ÖP en lördag förmiddag, två timmar senare satte vi oss i bilen och brände ner till Göteborg för en bortamatch på söndagen. Vi hamnade på samma hotell som laget och hade en fantastisk helg, trots att vi var hemma först inpå småtimmarna måndag morgon. Men det var det värt, vi fick feeling.

-Mina bästa ÖFK-minnen kan stolpas ner i tre matchsekvenser och det är:

• Keitas räddning mot PAOK
  • När vi spelade ut Bilbao hemma på Jämtkraft Arena
  • Bortamatchen mot Arsenal, det var surrealistiskt. När engelsmännen efter matchen kom på krogen och ville skaka hand för att jag var ifrån Östersund – det var obeskrivligt.

-Utöver det så är minnet ifrån bortamatchen i Göteborg ett otroligt roligt minne.

Roine och hans fru älskar bortamatcher. Ofta spontana resor, oaktat vart i landet matchen spelas. Malmö, Kalmar, Stockholm, Göteborg – det spelar ingen roll.

-Utan tvekan har ÖFK satt Östersund på världskartan. Under Europa League läste jag otroligt många internationella tidningar om Östersund. Lite kul var det att läsa i spanska tidningar att Bilbao var på läktaren för att köpa toalettpapper.

-Mina personliga förhoppningar är att vi skall etablera oss i allsvenskan som ett mittenlag, då är jag nöjd. Skulle en Europaturné ske igen skulle det vara en bonus.

Roine beskriver sig själv som besatt av ÖFK, men totalt ointresserad av fotboll. En något udda kombination kanske, och när han berättar hur de som känner honom skall beskriva kombinationen är det ganska lätt.

-Min fru känner mig bäst av alla, hon sade häromdagen att hon aldrig gissat att jag skulle bli så otroligt besatt av ÖFK, på grund av mitt ointresse för fotboll. Hon känner mig absolut bäst av alla och hennes ord är ganska talande, men vi båda tycker det är så otroligt roligt.

Roine vill avsluta med varför han tycker det är viktigt att näringslivet fortsätter sponsra ÖFK.

-Jag tycker att det är unikt med ett lag i allsvenskan utifrån alla utmaningar vi i Östersund har.

• Geografiska, dyra resekostnader för laget i jämförelse med andra lag i allsvenskan.
  • Populationsmässigt, en relativt liten stad i glesbygd med långa avstånd till närmsta stad.
  • Näringsliv, det är viktigt att alla bidrar för att vi skall kunna behålla ett allsvenskt lag.

Vi saknar stora industrier, som många andra allsvenska lag har runtomkring sig, därför ser jag till att sponsra så mycket jag kan och vill även skicka med en brasklapp till företagare, stora som små, att inse vikten av detta och komma upp i samma procent av total årsvinst i sponsringssumma som jag gör, säger Roine på halvt allvar halv skämtandes.

Vi är otroligt glada att Roine fortsätter samarbeta med ÖFK, tillsammans ger vi oss aldrig!