Så säger statistiken om Varberg

Rafael Roldan Bermudez har sin vana trogen, grottat ned sig i statistiken. Nu kring Varberg inför dagens match på Jämtkraft Arena.

Sex gånger har ÖFK mött Varberg, vilket inneburit två segrar, en oavgjord och tre förluster. Förra säsongen blev resultaten 1–1 samt en 0–4 förlust.

Vad kan du säga om Varberg som lag?

-För att lyfta fram några spelare i deras lag vill jag nämna Albert Ejupi, en nyckelspelare på mittfältet och Robin Simovic, som ersätter deras toppanfallare från förra året Astrit Selmani. Som kuriosa kan nämnas att Varberg har bland de längsta spelarna i Allsvenskan, nämner Rafael Roldan Bermudez.

ÖFK har gjort en bättre start än Varberg med fem inspelade poäng jämfört med Varberg.

Hur kommer de ställa upp?
-Varberg kommer sannolikt ställa upp 1-5-2-3, 1-5-3-2 eller till och med anpassa sig till en 1-4-4-2, det är vad vi förväntar oss. Varberg är ett direktspelande lag som snabbt vill komma in i vår box och har ett spännande passningsspel framåt. Vilket kan utläsas av bilden nedan. De söker bredd för att snabbt nå motståndarens box.

-I bilden ( grafiken) går att lyfta även hur vår spelstil har varit. Att spela offensivt framåt, med offensiva passningar när vi har haft läge.

Varberg är skickliga på att få in bollen i motståndarens box, effektivast i ligan. I snitt 24,33 inlägg per match och med 35,38% första kontakt.

Mer statistik kring Varberg:
Mål per match: 0,67
Mål som släpps in per match: 2
xG per spel: 0,95 ( förväntade mål)
xG per spel: 1,86 (förväntade insläppta mål)
Antal skott per match: 9,33 (2,33 på mål)

-Det kommer att bli ett mycket intressant spel där båda lagen kommer att försöka ha kontrollen över spelet.  Självklart kommer vi att kämpa för att spela matchen på våra villkor och siktar på att ta vår andra seger på vår hemmaarena, säger Rafael Roldan Bermudez.