Så var segermatchen mot Oddevold

ÖFK tog sin andra raka seger i Superettan genom att besegra nykomlingen IK Oddevold från Uddevalla med 2-1. En tidig utvisning hos hemmalaget påverkade matchen positivt för ÖFK:s del, och efter mål av Ali Suljic och Yannick Adjoumani klättar nu ÖFK i tabellen.

Det här var första gången som ÖFK möter Oddevold, och nykomlingen Oddevold som startat säsongen på ett bra sätt för att vara nykomling. 3-3-3, dvs tre segrar, tre oavgjorda och tre förluster är så här långt helt okej. Segrarna har för Oddevold kommit borta mot Trelleborg ( i premiären), hemma mot Gefle och hemma mot GIF Sundsvall.

ÖFK hade inför bortamatchen mot Oddevold bara tagit en poäng på de fem bortamatcherna som de har spelat den här säsongen.

Oddevold fick en tung start på matchen när de fick en Kenan Mehovic utvisad redan efter knappt tre minuters spel. I en närkamp med Chrisnovic N’sa på högerkanten sparkade han högt och domaren Fredrik Oppong tvekade inte utan drog upp det röda kortet. N’sa reste sig upp efter lite behandling och såg okej ut.

Det här ändrade förstås en del på förutsättningarna i den här matchen. Att spela med tio spelare i 87 minuter är inget önskescenario för ett lag. Frågan är bara hur ÖFK skulle kunna utnyttja denna möjlighet?

I 21:a minuten avlossade Kevin Jablinski ett skott som var lite lurigt men som gick rätt mot Oddevolds målvakt Oscar Ekman. Ekman hade visst bekymmer men räddade skottet.

I 24:e minuten fick ÖFK en dubbelhörna där N´sa sköt ett skott som Ekman räddade. Men på returen, inne i röran i straffområdet, kunde Ali Suljic skjuta in 1-0 till ÖFK. Det här var andra målet som Suljic gör i år, där premiärmålet kom i den förra hemmamatchen mot Gefle.

I 29:e minuten var det nära 2-0 när Musolitin nickade inne i straffområdet mot Ekman som räddade chansen.

2-0 till ÖFK kom sen i 31:a minuten. Yannick Adjoumani tog emot ett inlägg inne i straffområdet som han sköt via en försvarsspelare och in i mål. ÖFK övertygade så här långt i matchen där spel med en man mer imponerade. Direkt efter målet valde ÖFK:s tränare Magnus Powell att ta ut N’sa som fick ett gult kort i 17:e minuten och hade några närkamper efter det som var nära att rendera i fler kort.

ÖFK:s första halvlek var otroligt bra, Simon Marklund hade en riktigt bra frispark som gick precis utanför Ekmans högra stolpe, Karlsson Grach hade en nick i bra läge, Musolitin ett skott strax utanför. Chanserna var många och väldigt farliga.

Första halvleken blåstes av med knappt en minut kvar av ordinarie tid av första halvleken efter att flera åskknallar hade dundrat över arenan i Uddevalla. Domaren tog beslutet att spelarnas säkerhet inte kunde garanteras.

Efter närmare 25 minuters paus hade molnen och åskvädret dragit över och första halvleken kunde spelas klart. I den första halvleken skapade ÖFK elva avslut att jämföra med Oddevolds enda avslut. Det säger väl en hel del om ÖFK:s stora övertag de första 45 minuterna.

Men det räckte för Oddevold med ett avslut, precis innan domaren blåste av första halvleken reducerade Oddevold till 1-2. Ett inlägg från vänster dök upp inne i straffområdet och framme höll sig Assad Al Hamlawi och gjorde 1-2.

Andra halvleken började med att hemmalaget skapade flera chanser inne i ÖFK:s straffområde, i 57:e minuten valde Powell att ta ut Simon Marklund och in kom i stället Arquimides Ordónez. Resten av halvleken blev ett ställningskrig där ÖFK tittade mycket på klockan och ville att matchen skulle ta slut. Men efter 90 minuters spel plus tillägg stod det klart att ÖFK vann den viktiga matchen mot Oddevold med 2-1.

Nästa match för ÖFK är nu på lördag när ÖFK spelar hemma mot en annan nykomling i Superettan, nämligen Sandvikens IF. Matchen startar 15.00 på Jämtkraft Arena.

Foto: Sebastian LaMotte / Bildbyrån