Säker seger för ÖFK mot Eskilsminne i cupen

ÖFK har fått en riktigt bra start på Svenska Cupen efter 5-0 mot Eskilsminne på bortaplan.

-Jag tycker att vi gör en bra match, vi gör många riktigt bra saker, menar ÖFK:s tränare Ian Burchnall efter segern.

På dagen ett år sedan förlusten i Svenska Cupen mot Karlstad med 2-3 fick alltså ÖFK en bra start på cupäventyret. Matchen mot division I-laget Eskilsminne började riktigt bra, 1-0 redan efter fyra minuters spel när Felix Hörberg slog ett inlägg från sin högerkant. Bollen seglade över målvakten i Eskilsminne, som försökte få fingrarna på bollen utan att få ut den.

2-0 kom efter sju minuters spel genom Simon Kroon som på ett snyggt skott fixade en utökning av ledningen.

2-0 stod sig till halvtid och sedan i andra halvleken fortsatte ÖFK att trumma på, fyra minuter in i halvleken höll sig Attah Kadiri framme och fixade 3-0. ÖFK spelade sedan av matchen och 4-0 kom via en nick av Ronald Mukiibi och Felix Hörberg gjorde sitt andra mål och ÖFK:s femte minuten senare.

-Det var kul att göra mål och att vi vann med så säkra siffror. Det kändes bra att spela, berättade Simon Kroon efter matchen.

Kroon hade flera riktigt bra lägen att utöka sin målskörd utan att få till det.

-Jag tycker att vi gör en bra match, vi gör flera saker riktigt bra. Sedan tappar vi lite boll på mittplan som är onödigt men jag tycker att spelarna kämpar och snabbt försöker att ta tillbaka bollen vid dessa lägen, sa Ian Burchnall i omklädningsrummet efteråt.

ÖFK:s spelare kan nu se fram emot nästa cupmatch, på lördag kommer GAIS på besök till Jämtkraft Arena.