Seger för ÖFK borta mot AIK

För första gången vinner ÖFK mot AIK på bortaplan, en seger med 1-0 som betyder att ÖFK klättrar i tabellen. Målskytt för ÖFK i denna viktiga var Ludvig Fritzson!

ÖFK med Kalpi Outtara tillbaka i startelvan i bottenmötet mellan ÖFK och AIK på Friends Arena i den 15:e omgången av Allsvenskan, efter den här omgången är alltså halva serien avklarad och inför denna omgång låg ÖFK på sistaplats.

Det här var en match som spelades mellan två lag som bägge sparkat och bytt tränare under säsongen.

ÖFK började matchen bra, första 9 minuterna pressade ÖFK sina motståndare högt upp och gjorde det bra, men sedan började AIK vakna till liv. ÖFK hade dock fortfarande spelövertaget även om AIK kändes farliga i sina kontringar.

Första möjligheten för ÖFK om i 22:a minuten när Blair Turgott fanns centralt i straffområdet. ÖFK fick en farlig frispark i 24:e minuten när Perry trycktes ner strax utanför straffområdet. Rewan Amin fick därmed ett önskeläge cirka fyra meter utanför straffområdet. Frisparken går dock över!

Strax därefter nickar Ludvig Fritzson bollen strax utanför stolpen hos AIK.

Men Ludde skulle få sin revansch, efter 26 minuters spel har Nebiyou Perry show på sin vänsterkant och vänder ut och in på AIK:s försvar, Perry får in bollen till Ludvig Fritzson som mellan benen på AIK-målvakten gör 1-0.

Så otroligt skönt och så snyggt!

Perry överraskar ännu en gång med att ta rätt beslut som sedan ger ÖFK ledningen!

I slutet av första halvleken är Blair Turgott nära att göra 2-0 när han var kall utanför straffområdet och placerade bollen i stolpens utsida och ut till inspark. Otroligt snyggt av Turgott och nära 2-0.

AIK var tvungen att byta ut Henok Goitom i paus på grund av skada, in istället med Kolbeinn Sigtorsson och det här var AIK:s andra byte, redan efter 29 minuters spel utgick Felix Michel och in istället med Adu.

I 57:e minuten touchnickar Noah Sonko Sundberg bollen strax utanför AIK:s mål. Ytterst nära 2-0 till ÖFK där!

ÖFK:s första byte blir i 73:e minuten när Jerell Sellars kom in och ut gick då Blair Turgott.

Sista tio minuterna skulle bli svettiga för ÖFK, men nyinbytte Sellars såg till att AIK:s försvarslinje fick jobba hårt för att hålla engelsmannen borta från straffområdet. Han och Fritzson samarbetade bra och det fanns lägen att utöka ledningen till 2-0.

ÖFK bytte ut Kalpi och Ludde i 84:e minuten och in istället med försvarsbjässarna Ronald Mukiibi och Sam Mensiro. Målskytten Fritzson hade ännu en gång gjort en riktigt bra match och imponerade stort.

Med fem minuter kvar att spela ryckte Per Karlsson i en fristående Sellars tröja och blev utvisad. Sellars hade annars varit helt fri och läge för 2-0. Frisparken blev tyvärr resultatlös.

Keita gör sedan en jätteräddning i 89:e minuten när AIK har ett jätteläge att kvittera. På tilläggstid byter ÖFK ut en duktig men trött Perry och in med Henrik Bellman istället.

ÖFK tar en enormt viktig seger mot AIK på bortaplan efter en kämpainsats.

I slutskedet av matchen får Noah Sonko Sundberg rött kort efter ett gruff.