Seger för ÖFK borta mot Elfsborg – stark insats

Tre spelare avstängda, skador och bortamatch mot serietvåan. Trots detta visade ÖFK styrka och såg till att vinna mot Elfsborg med 1-0 efter riktigt starkt spel!

ÖFK, med två raka segrar, kom till matchen mot Elfsborg med tre spelare avstängda. Noah Sonko Sundberg, Eirik Haugan och Ludvig Fritzson kunde inte åka med ner till Borås utan fick stanna hemma. Dessutom är Simon Kroon fortsatt skadad men har börjat träna igen efter en längre skadekänning.

Aly Keita ledde målvaktsligan inför matchen mot IF Elfsborg med högst räddningsprocent och har imponerat stort så här långt i Allsvenskan. På andra sidan hittar vi Tim Rönning, en annan otroligt duktig målvakt och med en gemensam nämnare, nämligen att Linus Eriksson har eller tränar dem bägge. Bägge målvakterna har dessutom inför matchen hållit nollan sex gånger var denna säsong.

Efter tolv minuters spel fick ÖFK en frispark, 12-14 meter utanför straffområdet. Ronald Mukiibi slog till och målvakten Tim Rönning räddade bollen ut till hörna för ÖFK. En ok frispark från det långa avståndet trots allt.

Aly Keita gjorde strax därefter en kalasräddning på ett närskott och räddningen var knappa decimetern utanför mållinjen. Anfallet efter kontrar ÖFK och Hörberg la in bollen i boxen och Blair Turgott sköt strax utanför. ÖFK så här långt i matchen duktiga och piggare än sina motståndare.

Efter 28 minuter fick Rewan Amin ett felaktigt steg och föll ihop, höger knä lindades direkt och in kom istället Charlie Colkett. Amin har varit otroligt viktig för ÖFK under säsongen och rullades ut på bår efter händelsen.

ÖFK:s bästa chans så här långt i matchen kom när Blair Turgott slog ett inlägg mot Isak Ssewankambo som tyvärr nickade över.

I slutet av första halvleken nickade Ronald bollen i egen ribba när han försökte att rensa undan, anfallet efter kontrade ÖFK och Blair Turgott är så när att komma fri. Elfsborg hann dock rensa undan den möjligheten.

Första halvleken var riktigt jämn och känslan är att ÖFK var minst lika bra som Elfsborg.

I andra halvleken fick Elfsborgs Rami Kaib sitt andra gula kort efter en sammanstötning med Mensiro och därefter blev det alltså 11-10 spel för ÖFK:s del.

ÖFK:s andra byte i matchen kom när Nebiyou Perry kom in och ut gick Henrik Bellman, detta skedde i matchminut 56.

Matchen pendlade sedan fram och tillbaka och ÖFK hade, trots sitt numerära övertag, svårt att ta tag i bollen och föra matchen.

Ledningen för ÖFK kom i 72:a minuten när Felix Hörberg spelar till Ssewankambo och iskallt avslut av Blair Turgott!! Snyggt anfall och underbar ledning mot Elfsborg!

Resten av matchen ägnades åt att försvara sig och kontra för ÖFK:s del och de gjorde det riktigt bra. Gång på gång var ÖFK nära att göra 2-0.

Frank Arhin kom in i 87:e minuten och ut gick då Francis Baptiste!

Segern över Elfsborg kom kanske lite oväntat, Elfsborg på andraplats i tabellen och dessutom hade ÖFK fått göra om stora delar av laget inför matchen på grund av skador och avstängningar. Men ÖFK gjorde det riktigt bra och gjorde från matchminut ett ett en riktigt bra match mot ett starkt Elfsborg.