Seger för ÖFK – Dino och Isak målskyttar

Äntligen en trepoängare för ÖFK. 2-0 till ÖFK efter mål av Dino Islamovic och Isak Ssewankambo gör att ÖFK är på väg mot nytt Allsvenskt kontrakt.

ÖFK:s kanske viktigaste match på väldigt många år. En match mot Uppsalalaget IK Sirius, det här var ju inte första gången lagen spelar en viktig match som betyder otroligt mycket. Ni kommer väl ihåg matchen på Studenternas i oktober 2012 när det handlade om seriesegern i division I och avancemang till Superettan?

Den gången gick ÖFK segrande från matchen och tog steget upp till Superettan. Året efter gjorde Sirius ÖFK sällskap dit också.

ÖFK startade med en 4-2-3-1 uppställning med en intakt fyrbackslinje jämfört med tidigare. Charlie Colkett och Isak Ssewankambo i en defensiv roll och Felix Hörberg, Simon Kroon och Din Islamovic strax framför och Jordan Attah Kadiri på topp.

Första riktiga målchansen kom efter nio minuters spel, inlägg in i straffområdet från Isak mot Dinos huvud, Dino nådde inte bollen men spelade snett inåt bakåt till Felix Hörberg som sköt en bra bit över.

IK Sirius hade sin bästa chans efter 13 minuters spel när Aly Keita gjorde en riktigt bra räddning. Sirius hade inte mycket av spelet så här långt men när man kom fram var det nästan alltid riktigt farligt.

Efter 18 minuter skadade sig Kalpi efter en snabb rush. In istället med Thomas Isherwood som inte spelat på ett tag men hela tiden varit redo att hoppa in. Kalpis skada såg på håll ut att vara en bristning.

IK Sirius var sedan riktigt nära två gånger om att ta ledningen, Thomas och Sonko räddade två gånger om.

Men när väl ÖFK fick ordning på uppställning (efter skadan på Kalpi) var det ÖFK-press sista 15 minuterna där Felix Hörberg var närmast i slutminuten men ett hårt pressat skott som gick decimetern över Sirius mål. Charlie Colketts frispark från långt håll var otroligt nära att gå in men denna gång var det en snygg räddning från Sirius målvakt som räddade gästerna.

Andra halvleken startade som den första avslutades, ÖFK tryckte på men kom aldrig riktigt nära.

ÖFK gjorde sitt andra byte när Blair Turgott kom in istället för Kadiri. Kadiri hade så långt gjort en bra insats men var duktigt trött. Ian Burchnall resonerade att en pigg Turgott skulle kunna överraska Sirius.

I 75:e minuten kom så äntligen ÖFK:s ledningsmål, inhopparen Blair Turgott kom ner långt till höger och såg Dino Islamovic inne i central roll i straffområdet. Dino fick bollen perfekt på huvudet och 1-0 var ett faktum. Det var som om hela Östersund, hela Jämtland jublade när målet var ett faktum.

4308 personer kände hopp. Kände möjlighet till en trepoängare.

Dinos nick tände hela Jämtkraft Arena och helt plötsligt kändes det som om ÖFK var på väg mot en seger.

Aly Keita gjorde i 81:a minuten en kanonräddning nere vid egen stolpe. Sirius var säkra på att det skulle bli mål den gången. Halva publiken trodde det också. Men Keita var där!

I slutet av matchen slog dessutom Isak Ssewankambo in 2-0 och segern för ÖFK var ett faktum.