Semestern är över – Ian redo för en härlig sommar och höst

Sommarlovet är över för fotbollsspelarna i ÖFK. Och dess ledare. ÖFK-tränaren Ian Burchnall fick en veckas semester i Grekland med familjen för att ladda batterierna inför resterande 18 matcherna i Allsvenskan.

-Det var skönt att vara med familjen och njuta, men nu är jag redo för sommaren och hösten, säger Ian Burchnall.

Direkt efter matchen mot GIF Sundsvall gick spelarna och ledarna i ÖFK på sommarlov. Sommarlovet varade dock inte några tio veckor som skolungdomarna har utan det blev istället 12 dagars ledighet. ÖFK:s tränare Ian Burchnall åkte med familjen till Grekland och fick lite sol och bad.

-När man jobbar med fotboll blir det inte så mycket tid över för familjen, nu åkte vi till Grekland och njöt av ledighet, sol och bad. Vi hade det jätteskönt och vi lärde ena dottern att simma, vi hade det mysigt vid poolen, berättar Ian.

Men nu är det slut på semestern och spelarna är tillbaka i träning. Igår träffades spelarna för en kortare träning och idag lördag är det träning på Jämtkraft Arena och hårdkörning.

-Nu är fokus på att få spelarna i form inför fortsättningen på Allsvenskan och de 18 omgångarna som återstår. Vi har haft många spelare på skadelistan och det har varit frustrerande. Vi har fått ändra om mycket i vår uppställning och bland annat fick vi göra om hela försvarslinjen när Tom Pettersson blev skadad.

Tom är nu tillbaka i träning igen men samtidigt saknas Aly Keita som är på Afrikanska mästerskapen i fotboll med sin Guinea och dessutom saknas Ronald Mukiibi som fortfarande är med i Ugandas trupp som också ska spela Afrikanska Mästerskapen i Egypten.

-När vi tappade Tom och Keita fick vi problem eftersom vi har så många unga spelare i vår trupp. Men våra unga spelare lär sig hela tiden och utvecklas. Jag tror att det kommer att bli en bra sommar och höst för oss, vi har spelat ihop oss mer och mer och är redo när Allsvenskan startar om i slutet av juni med IFK Göteborg på hemmaplan.