Sotte stortrivs i sin nya klubb Köpenhamn

Sotiros Papagianniopoulos lämnade ÖFK efter vårsäsongen i Allsvenskan och har nu gjort debut i sin nya klubb Köpenhamn. Först 90 minuter i första kvalomgången i Europa League och sedan 90 minuter i ligapremiären i danska ligan.

Enligt många var han den bästa backen i Allsvenskan när han lämnade ÖFK i början av juni Sotiros, eller Sotte som alla kallar honom kommer alltid att ha en plats i ÖFK-fansens hjärta. Tillsammans med Tom Pettersson var de duon som såg till att ÖFK hade ett massivt mittförsvar och gav resten av laget en trygghet som var viktig i de stora matcherna.

Nu har Sotte spelat två tävlingsmatcher för sin nya klubb, Köpenhamn, eller FCK som de allmänt kallas. 1-0 borta mot finska Kuopion Palloseura och sedan förlust i ligapremiären mot Horsens hemma med 1-2.

Flytten från ÖFK till FCK, har den gått bra?

• Ja, det tycker jag. Det känns kul med en ny utmaning. Tyvärr förlorade vi första matchen mot Horsens i den danska ligan men det är bara att ta nya tag. Vi släppte in två billiga mål i den matchen och har sedan en boll i ribban, en i stolpen och missade också en straff på slutet. Så nog hade vi chanser alltid.

Om du jämför FCK och ÖFK, vilket lag är bäst tror du?

-Det är svårt att jämföra efter så kort tid, men FCK har varit med och vunnit ligan flera år och spelat i Europa flera gånger. I ÖFK försökte bygga upp något från grunden, men vi får väl se om något år hur det känns. Klart är dock att FCK är en mycket större klubb än ÖFK.

Sotte var på plats i Malmö när ÖFK i lördag spelade 1-1 borta mot MFF, det är ju nära med att ta tåget över Öresund och han var nöjd med att ÖFK fick med sig en pinne därifrån.

– Det var väl ingen bra fotbollsmatch, men det är starkt av ÖFK att få med sig en poäng därifrån. Bra gjort att vinna mot Hammarby borta också. Jag gick och hälsade på grabbarna efter matchen och det var trevlig att träffa dem igen.

Sotte har ju nära att hälsa på Bachirou också som spelar för MFF och bor i Malmö.

-Ja, vi får väl hänga ihop och träffas och prata gamla ÖFK-minnen framöver.

I morgon torsdag är det dags för ny match för Sotte och hans FCK, då väntar returmöte mot finnarna i kvalet till Europa League.

-Det kändes stabilt att få med sig 1-0 borta, nu gäller det att göra vårt jobb och vinna nästa match, förklarar Sotte.

Han vet ju hur ett på pappret sämre lag gör allt för att besegra ett större lag, det var ju så ÖFK gjorde förra året i kvalet till Europa League och sedan i Europa League. Sotte berömmer också FCK:s norska tränare Ståle Solbakken som är väldigt lik Graham Potter och hans sätt att tänka fotboll.

-Han är mycket bra, rak , tydlig. Det finns stora likheter mellan honom och Graham.

På tal om Graham, jodå Sotte har pratat med Graham efter att allt blev klart med Swansea och har självklart gratulerat honom till nya jobbet. Och dessutom gett honom ett uppdrag:

-Jag sa till honom att han får börja med att ta upp Swansea till Premiere Liegue och sen kan han värva över mig, skrattar Sotte som nu laddar för morgondagens returmatch i kampen om en plats i Europa Leagues gruppspel.

Foto: David Lidström-Hultén