Star for Life fyller Sporthallen med ungdomar, kärlek och musik

Pressmeddelande:

Den 3 oktober sjunger 600 ungdomar från Östersund tillsammans med ÖFK-kören i en musikgala där tolerans, kärlek och hopp står i fokus. Det är ”Star for Life in Concert” som kommer till Östersund med musiker och artister från både Sydafrika och Sverige som tillsammans genomför en färgsprakande konsert utöver det vanliga.

Star for Life in Concert är en storslagen konsert där ungdomar från Östersund och ÖFK-kören sjunger tillsammans med artisterna Triple & Touch, Thandiwe Mbobo och sydafrikanska ungdomar i kören Star Choir South Africa. Biljettintäkterna går till Star for Lifes arbete i södra Afrika.

Gästartist för konserten är sångaren och låtskrivaren John Lundvik som gjorde succé i årets Melodifestival. I sommar har vi även kunnat se honom sjunga vid Nationaldagsfirandet på Skansen, Victoriadagen, Sommarkrysset och hos Lotta på Liseberg.

– Det ska bli fantastiskt roligt för oss att komma till Östersund och jag vet att vår dag tillsammans kommer att ge många nya möten, musikupplevelser och en hel del framtidstro, både hos dem som är med och sjunger, men även för dem som kommer och lyssnar på konserten, säger Ken Wennerholm i Triple & Touch. Han är tillsammans med Göran Rudbo konstnärliga ledare för konserten och musikambassadörer hos Star for Life.

Under de senaste åren har 50 000 ungdomar i Sverige medverkat i denna konsertform, som idag fungerar som en unik mötesplats för ungdomar från olika kulturer. Turnén är en del av Star for Lifes arbete för att stärka ungdomars självkänsla. Detta unika utbildningsprogram startade i Sydafrika och Namibia redan 2005 och syftet är att hjälpa ungdomar att identifiera sina mål och drömmar och att själva ta ansvar för att försöka förverkliga dem.

– Även om det finns många skillnader mellan skolungdomars förutsättningar i Sverige och Sydafrika så finns det även likheter och det är oerhört viktigt att ge ungdomar hopp och framtidstro, förklarar Thandiwe Mbobo, som arbetar som musikcoach för Star for Life, både i Sydafrika och i Sverige.

Om Star for Life:

Star for Life är en icke vinstdrivande organisation som grundades 2005 med målet att inspirera unga att tro på sina drömmar och hjälpa dem leva ett liv fritt från aids. Skolprogrammet finns nu i mer än ett hundra skolor i södra Afrika. Varje barn behöver mat, omvårdnad och tak över huvudet, men för att växa upp till stabila individer med stark självkänsla, sunda värderingar och viljan att ha en positiv inverkan på sin omgivning, så behövs även stödet och verktygen att utvecklas på både en mental och känslomässig nivå.

Dessa verktyg är det som Star for Life lär barn – att lära känna sig själva, identifiera sina drömmar och att jobba genom motsättningar på vägen för att nå dem. En av de viktigaste ingredienserna för att nå hela vägen är att hålla sig frisk. Star for Lifes arbete utgår ifrån FN:s konvention om barns rättigheter samt FNs milleniemål, som ytterst syftar till att skapa hållbara och rättvisa samhällen.

Star for Life är en insamlingsstiftelse med 90-konto och är politiskt och religiöst oberoende. Sedan starten har 300 000 elever gått genom programmet i Sydafrika och Namibia. Star for Life når idag över 100 000 elever. Läs mer på: https://starforlife.org/?lang=sv

Star for Life in Concerts turnéplan hösten 2018:

2/10 Norrtälje – Roslagsskolans aula

3/10 Östersund – Östersunds Sporthall

4/10 Nyköping – Träffen

5/10 Avesta – Kopparhallen

11/10 Varberg – Sparbankshallen

12/10 Göteborg – Göteborgs konserthus

13/10 Hässleholm – Qpoolen

16/10 Oskarshamn – Oscarsgymnasiet

17/10 Kalmar – Kalmarsalen

18/10 Karlskrona – Karlskrona Idrottshall