Stefan Lundin blir ny akademichef i ÖFK

Östersunds FK har idag gjort klart med en ny akademichef i Stefan Lundin. Stefan är 39 år och har de senaste åren varit akademichef i Sandvikens IF.

-Jag tycker att ÖFK har en intressant vision som jag tror på, säger Stefan.

Stefan Lundin avslutar sin tjänst i Sandviken på måndag och ansluter direkt efter det till ÖFK:s akademi.

Stefan Lundin har en lång karriär som både spelare och ledare. Han är uppvuxen i Järbo strax utanför Sandviken och flyttade till Sundsvall som 16-åring.

-Men det blev ingen elitkarriär som det var tänkt som spelare utan karriären kantades av korsbandsskador men jag fortsatte att spela fotboll så länge det var möjligt men var tvungen att sluta vid 28 år, berättar Stefan.

Stefan inledde sin tränarkarriär i moderklubben Järbo IF i division 4 och hamnade senare i Sandvikens IF som assisterande tränare i div 2. Stefan var därefter huvudtränare i Sandvikens IF under tre år där man tog steget upp i division 1. De senaste tre åren har han arbetat som akademichef och assisterande tränare i samma förening.

-Det har varit en fantastisk tid här i Sandviken men det ska bli kul med miljöombyte och få lägga full energi på ÖFK:s akademi.

Varför valde du att komma till ÖFK?

-Det finns en intressant vision inom ÖFK som jag tror på. Det är fullt möjligt att nå den visionen och dessutom har jag fått en bra bild av människorna som jobbar runt klubben, avslutar Stefan Lundin.

-ÖFK är mycket stolta över att Stefan valt att ta rollen som akademichef hos oss. Utifrån vår vision och ambition så känner vi att han har den erfarenhet och kompetens som vi har sökt efter. Stefan är mycket målinriktad och driven, men har samtidigt en ödmjuk personlighet som vi uppskattar och tror behövs i det här jobbet, säger Robert Sundqvist, styrelseledamot i ÖFK.

-Stefan är efterlängtad och vi ser fram emot den 1 december!