Stefan Lundin blir ny fotbollschef i Östersunds FK

Idag kan Östersunds FK presentera att nuvarande akademichefen Stefan Lundin tar över rollen som fotbollschef inom Östersunds FK.

Fotbollschefen ska leda arbetet runt hela organisationen i ÖFK, med främst fokus på A-lagsverksamheten. Vi arbetar just nu med att tillsätta en huvudansvarig tränare och ser samtidigt över hela ledarstaben samt spelartrupp. Rollen som fotbollschef kommer innebära att Stefan kommer att vara ansvarig med frågor runt spelarrekrytering, ledarstaben, scouting och att färdigställa den strategi och organisation som vi ska arbeta mot. Stefan Lundin kommer även vara ytterst ansvarig för ÖFK:s ungdomsakademi och kommer även leda arbetet för att säkerställa att vi har goda samarbeten med föreningar i Jämtland för att utveckla elitfotbollen i länet.

Läget med spel i Superettan har gett oss en möjlighet att se över organisationen samt den strategi som är påbörjat för att lyfta föreningen på lång sikt. ÖFK:s ledning vill i och med denna roll stärka upp områden som ledning, strategi, utveckling, spelar- och ledarrekrytering och analys.

-Jag ser fram emot att på både kort- och lång sikt att skapa en tydlighet i organisationen kring fotbollen och knyta ihop A-lagsverskamheten och ungdomssektionen på ett tydligare sätt. Prio ett nu handlar om att få kontakt med spelare och ledare i befintlig trupp. Det är såklart ett stort jobb som väntar och kommer kräva mycket, men samtidigt känns det helt rätt att vara delaktig i detta. Det här är något vi kommer göra tillsammans, säger Stefan Lundin, ny fotbollschef i Östersunds FK.

– Från att jag började i ÖFK har vi arbetat med att se över organisationen och göra den så effektiv som möjlig. Stefan har med sig värdefull erfarenhet och han har bra koll på både vår förening och region. Den lösning vi tidigare hade har varit bra, men nu skapar vi även en röd tråd genom hela vår verksamhet som skall bädda för framtida utveckling. När ekonomin tillåter och vi växer oss starkare igen så kommer vi ha en bra grund att stå på. Stefan har fullt mandat att utifrån satta ramar och riktlinjer, skapa sin organisation, säger Catharina Törngren, tf VD i Östersunds FK.