Stort tack till dig som sponsor

Säsongen 2024 och Superettan har precis dragit igång. Men redan nu vill Östersunds FK rikta ett stort tack till dig som sponsor och samarbetspartner för att ni stöttar klubben och dess fortsatta utveckling. Men vad innebär det att sponsra ett elitfotbollslag i Superettan, och vad betyder det för våra yngsta utövare i föreningen?

Östersunds FK grundades så sent som 1996. Därifrån har resan gått i rask takt från spel i division 2, till matcher på världens främsta fotbollsarenor. Att sponsra ett fotbollslag är inte som vilken sponsring som helst. Det är en investering i både klubben, men också hela regionen där idrotten bedrivs.

Idrottens roll i samhället
Idrottsrörelsen är den största folkrörelsen i Sverige med över 3 miljoner medlemmar. Att bedriva en idrottsverksamhet är i många fall en ideell verksamhet där eldsjälar och utövare ställer upp för att få en förening att gå ihop. Hade vi som fotbollsklubb inte haft de stora antalet ledare och funktionärer som ställer upp på våra matcher och som leder våra ungdomslag hade vi inte kunnat existera.

Idrotten har en extremt viktig roll i samhället. Det leder till att unga får en aktiv fritid och en gemenskap efter skoldagens avslut. Det leder också till en sysselsättning för de personer som många gånger behöver en aktiv fritid för att inte hamna i negativa sammanhang.

Vad innebär idrotten för det brottsförebyggande arbetet?
Idrottsträningar underhåller barn och ungdomar då de annars riskerar att hamna i problem. Idrottsprogram gör så att ungdomar är på träningar vid de tidpunkter de annars skulle kunna begått brottsliga handlingar. På så sätt minskar utövandet av idrott antalet tillfällen att begå brott. Fotbollen och idrotten leder också till en förbättrad integration för de personer som lever i utanförskap.

I en rapport skriven av sveriges ledande nationalekonom Ingvar Nilsson fastslås det att om varje klubb i Allsvenskan och Superettan, via sina samhällsengagemang, får in tre unga människor på arbetsmarknaden vardera uppgår det ekonomiska värdet till 57 miljoner kronor i samhällsbesparingar. Varje ung man som inte värvas och blir gängkriminell är en vinst för samhället på 23 miljoner kronor.

Vad betyder ett elitfotbollslag?
2013 hade Östersund och Jämtland för första gången ett lag inom elitfotbollen när ÖFK hade kvalificerat sig för Superettan. Bara något år senare stod det klart att staden som vi bor i hade ett lag högst upp i seriesystemet. Sett till samhällsekonomiska effekter så fungerar elitfotbollen som en katalysator mellan staten, företagen och kommunerna i arbetsmarknadsfrågor. Den samhällsekonomiska effekten från elitklubbarnas engagemang i arbetsmarknadsfrågor uppgår till 1,2 miljarder kronor.

För Östersund leder detta till intäkter i form av skatter och sysselsättning inom besöksnäringen. Sist men inte minst leder det också till att vi har ett lag att vara stolta över. Ett fotbollslag inom eliten är inget man kan ta för givet, oavsett om man bor i huvudstaden eller på mindre orter. Därför ska man värna om sin klubb och stolt gå på matcher med halsduken knuten runt halsen.

Är du som företag sponsor till Östersunds FK så stöttar du inte bara klubben, utan hela regionen du bor och verkar i. Vill du vara en del av gemenskapen och stötta klubben och föreningen framåt? Ta kontakt med oss här