Svenska cupen – en turnering som kan bära till Europaspel

På lördag startar gruppspelet i Svenska Cupen för ÖFK och här får du all info som du behöver om förutsättningarna i cupen. Vad händer om ÖFK vinner sin grupp? Vilka lag möter ÖFK i gruppspelet? Alla svaren får du här.

Svenska Cupen startade 1941 och har spelats varje år sedan dess, med undantag 1954-1966. Samtliga klubbar i Allsvenskan och Superettan får delta i Svenska Cupen. Dessutom får 64 klubbar från övriga divisioner delta i cupspelet. I omgång 1 möter de 64 lagen från distrikten varandra utifrån geografisk spelordning.

I omgång 2 spelar de 32 segrarna från omgång 1 mot de 32 lagen från Allsvenskan och Superettan. Lottningen här sker så att de 16 nordligaste distriktslagen lottat mot de 16 nordligaste lagen från Allsvenskan och Superettan. Samma sak sker med lagen från södra Sverige. Distriktslagen får här fördel att spela hemma.

ÖFK mötte FC Gute från Visby i omgång 2 i augusti 2018 och vann då med 5-2.

Gruppspelet, som vi går in i nu lottades sent i höstas, ÖFK möter i sin grupp (grupp nr 6) Halmstad (hemma), Karlstad BK (borta) och Sirius (hemma).

ÖFK får, i kraft att de slutade bland de åtta första lagen i Allsvenskan 2018, två hemmamatcher och en bortamatch.

Här hittar ni spelordningen för gruppspelet i Svenska cupen.

Det är bara segrarna i respektive grupp som går vidare till kvartsfinal. I kvartsfinalen får de fyra bästa gruppsegrarna i respektive grupp fördel av hemmaplan. Hemmalag i semifinal och i final utses genom fri lottning.

Segrarna i finalen i Svenska cupen får sedan spela kval till Europa League. Det kvalet brukar starta i början av juli.

De senaste årens cupsegrare:

2018 Djurgårdens IF (3-0 mot Malmö FF)

2017 Östersunds FK (4-1 mot IFK Norrköping)

2016 BK Häcken (seger mot Malmö FF i förlängning)

2015 IFK Göteborg (segern mot Örebro med 2-1)