Tekie om landslagsplatsen: -Det blir en upplevelse

Hosam Aiesh och Tesfaldet Tekie tog båda plats i Janne Anderssons landslag på januariturnén till Qatar. Många hade nog räknat med att Hosam skulle ta plats men att Tekie också får åka med till Qatar var en överraskning för många.

– Jag känner att jag är på gång nu, jag har tränat hårt själv i Göteborg, berättar Tekie.

Förra året spelade både ”Sotte” och Sema i januariturnén och gjorde bra ifrån sig. Den här vintern är det dags för två nya ÖFK-spelare att följa med Janne Andersson på turné. Den här gången går resan till Qatar och en eller troligen två träningsmatcher i det kommande VM-landet.

Qatar ska som bekant arrangera VM-turneringen 2022 och det blir match för Janne Anderssons landslag mot Finland den 8:e januari. Hosam Aiesh är rejält taggad inför januariturnén och landslagsplatsen.

-Förhoppningen är jag kan vara med och spela EM 2020, säger Hosam Till Fotbollskanalen.

Klubbkompisen Tesfaldet Tekies uttagning var på ett sätt en liten överraskning, han gick skadad i höstas och kunde inte vara med i slutet på Allsvenskan.

-Ja, det var lite trist. Det var många riktigt bra matcher som jag hade velat spela. Men nu känns det mycket bättre. Jag har tränat på här ensam i Göteborg och är bara några dagar ifrån att vara fullt återställd, säger Tekie på telefon från Göteborg.

Visste du innan presskonferensen idag att du var uttagen till landslaget?

-Nej, jag fick ett samtal från en kompis som berättade det och det känns jättebra.

Tesfaldet har ju tidigare spelat i U21-landslaget, med andra ord har han varit med och spelat i landslaget tidigare.

-Men nu är det med de stora grabbarna, säger han och skrattar till.

Nu får han alltså packa väskan och dra till varmare breddgrader redan den 3 januari. Tio dagar i Qatar och sedan hem för att packa om och sedan åka med ÖFK till Marbella direkt efter hemkomsten till Östersund.

-Roligt att både Hosam och ”Satte” är med i truppen. Dessutom känner jag några från IFK Norrköping också. Jag har aldrig varit i Qatar tidigare, det blir ju en upplevelse det också.