Tom glad att ”Sotte” fått chansen i FCK

Nya tränare är väl en nyhet för många. Men för Tom Pettersson gäller det att gå vidare och hitta en ny mittbackskompis nu när Sotiros har flyttat till Köpenhamn och den danska ligan.

-Det är tråkigt att han har flyttat, men någon annan får ta den chansen istället, förklarar Tom.

När Allsvenskan återstartar om nio dagar så kommer två stora förändringar att synas i laget. Förutom att Graham Potter inte står vid sidan längre så spelar inte Sotiros på backplats längre. ”Sotte” har ju tillsammans med Tom Pettersson varit den ryggrad bakåt som sett till att ÖFK har spelat jämnt och ofta besegrat bra europamotstånd. De har alltid varit en trygghet och vem glömmer inte när ÖFK jagade kvittering mot Malmö FF i cupsemifinalen, då var det helt plötsligt en tvåbackslinje som hela andra halvleken såg till att hålla tätt bakåt.

Men nu får alltså Tom klara sig utan ”Sotte”. Något som han förstås tycker är lite jobbigt.

-Vi hade ett bra samarbete men jag tycker att det är jätteroligt att ”Sotte” har fått chansen att spela i en storklubb som FCK. Det är han värd, säger ”Sotte” på träningslägret i Danmark. Spelare kommer och går, så är det när man spelar fotboll.

Nu gäller det för den nya tränarduon att hitta en ny backlinje som kan försvara ÖFK. Sonko Sundberg är ju ett alternativ, Dennis Widgren och Sam Mensiro samt Ronald Mukibi är ju också backar som kan vara den mittback som ÖFK kommer att använda sig av bredvid Tom.

-Det kan ta lite tid att lära känna varandra med någon ny spelare. Men det kommer att gå bra.

Har du haft någon kontakt med ”Sotte” sedan han flyttade?

-Ja, lite grann. Hosam facetimeade med honom nyss och han har lite problem med en magmuskeln men jag tror att han är lite lat, kanske, så här på försäsongen. När det är dags för premiär i ligan är han säkert frisk igen.

Hur är det med formen i laget, hur ligger ni till?

-Jag tror att det är bra, vi fick lite ledighet eftersom vi startade säsongen så tidigt med europaspel. Men nu är vi utvilade. Och det är ju nio dagar kvar till matchen mot Hammarby, så vi hinner komma i form, avslutar Tom och tittar ut över Stora Bältbron.