Tung förlust för ÖFK borta mot Mjällby

ÖFK åkte på en tung förlust på bortaplan mot Mjällby i Allsvenskans 26:e omgång. Efter en tid straff emot ÖFK efter tre minuters spel föll laget till slut med 3-0.

Efter matchen mot Hammarby förra helgen stod det klart att ÖFK:s två mittbackar, Sundberg och Isherwood var skadade. Med två mittbackar borta blev ÖFK tvungen att tänka om i startelvan.

ÖFK ställde upp med en 2-4-3-1 som grunduppställning, där Eirik Haugan och Ronald Mukiibi bildade ett mittbackspar och framför dem fanns både Colkett, Ssewankambo, Hörberg och Outtara.

1-0 till hemmalaget kom redan efter drygt tre minuters spel när Mjällbys Moses Ogbu revs ner i straffområdet och själv tog hand om straffsparken. Ogbu sköt in den i Aly Keitas vänstra stolpe. Ogbu är därmed uppe i tio mål i Allsvenska denna säsong

ÖFK hade fortsatt stora problem med Mjällbys höga presspel och 0-2 kom efter 15 minuters spel när Jacob Bergström gjorde en fantastisk löpning och kunde göra ytterligare ett mål för hemmalaget.

ÖFK hade sedan en period med hyfsat spel och började att bygga upp något bra offensivt men efter 26 minuter vände och vred Moses Ogbu inne i straffområdet och sköt in 3-0.

Mjällby hade därefter 2-3 riktigt bra möjligheter att öka på sin ledning utan att lyckas.

ÖFK gjorde sitt första byte redan efter 40 minuters spel när Outtara gick ut och in istället med Marco Weymans.

Jerell Sellars kom in i. paus och ut gick då Nebiyou Perry. Att det skulle bli någon förändring i paus var nog alla överens om, oavsett vad så handlade det om att få till en förändring som skulle väcka laget.

Mjällby hade 8-0 i avslut på mål i den första halvleken, vilket säger en hel del om hur den första halvleken såg ut.

ÖFK gjorde sitt tredje byte efter 60 minuters spel när Charlie Colkett lämnade planen och in kom Nikolaos Dosis istället. Dosis fick för övrigt ett gult kort efter 65 minuters spel.

Henrik Bellman och Malcolm Stolt byttes in i slutet av matchen istället för Blair Turgott och Francis Baptiste gick ut.

ÖFK:s nästa match spelas nästa helg på lördag 7 november när ÖFK möter BK Häcken på bortaplan.