Tung förlust för ÖFK hemma mot IFK Göteborg

ÖFK förlorar i sista hemmamatchen för säsongen mot IFK Göteborg med 0-4 . ÖFK möter nu svenska mästarna Malmö FF borta i sista omgången av Allsvenskan.

ÖFK kom till match mot krisande IFK Göteborg med några skador, förutom Simon Kroon och Rewan Amin, som bägge är borta resten av säsongen, fanns också skador på Nebiyou Perry, Ludvig Fritzson och Eirik Haugan. Alla de sistnämnda tre spelare fick känning under den senaste veckans träningar men inget oroväckande trots allt.

IFK Göteborg hade ännu en gång kniven mot strupen, seger eller åtminstone en poäng var nödvändigt för att inte vara inblandad i kvalträsket inför sista omgången.

ÖFK startade med en 4-3-3 uppställning där Ronald Mukiibi tog högerbacks-positionen och Charlie Colkett var tillbaka på mittfältet, Hörberg, Bellman och Turgott på topp och redan efter knappt fyra minuters spel slog Felix en fantastisk fin passning in till Henrik som smög upp och fick iväg en svår nick i ett bra läge.

ÖFK:s spel såg klart mycket bättre ut än för en vecka sedan men efter 18 minuters spel såg det ut som om Blåvitt skulle göra 1-0 men ÖFK-spelare rensade bort på mållinjen. Och det var verkligen på mållinjen denna gång.

Efter 26 minuters spel kom 1-0 till Blåvitt efter en frispark som nickades i mål. Emil Holm gjorde där sitt andra mål i Allsvenskan i år.

0-2 kom efter 33 minuter genom Sargon Abraham.

ÖFK gjorde ett byte i halvtid, ut gick Dosis och in istället på mittfältet med Ahmed Awad.

ÖFK startade andra halvleken ungefär som den första, med bra spel och ett bra tryck mot Blåvitts mål.

0-3 kom efter 58 minuters spel när ÖFK tappade markeringen och målet gjordes av Alexander Farnerud.

ÖFK gjorde sitt andra byte efter 63 minuter när Francis Baptiste kom in och ut gick Henrik Bellman. Strax därefter kom 0-4 av Mattias Bjärsmyr.

ÖFK kämpade och slet i den här matchen men kom inte till de där farliga målchanserna som man gjorde i de tidigare matcherna.

ÖFK:s nästa byte km efter 81 minuters spel och in kom Alex Purver och ut gick Blair Turgott. Samtidigt kom Malcolm Stolt in och ut gick Felix Hörberg.

ÖFK avslutar säsongen 2020 i Allsvenskan nästa söndag när man möter Malmö FF på bortaplan.