Tung förlust för ÖFK hemma mot Varbergs BoIS

ÖFK förlorar mot Varbergs BoIS med 0-4 efter en tung match. ÖFK kämpade och höll spelet hyfsat uppe i första halvleken men tappade det mesta i den andra halvleken.

Redan innan matchen mot Varberg blev ÖFK helt klara för Allsvenskan nästa säsong, detta eftersom Kalmar FF förlorade mot Djurgården. Därmed kunde inte Kalmar FF eller något annat lag i bottenregionen kommer ikapp ÖFK på de sista omgångarna.

Ni som följde matchen på Dplay fick tyvärr inte se särskilt mycket av matchen eftersom tekniska problem från leverantören av fiber till Jämtkraft Arena stoppade sändningen större delen av matchen. Det här problemet var alltså inte Dplays fel och inte heller ÖFK:s fel utan felet fanns på en fiberkabel från Norge.

ÖFK kom till spel mot Varberg, en av två pigga nykomlingar i årets Allsvenska, med ett lag som kändes otroligt starkt på förhand. Thomas Isherwood var tillbaka i startelvan efter hans skada före landslagsuppehållet. Alla fem spelare som var med och spelade med sina landslag i kvalet till Afrikanska Mästerskapen var tillbaka i Sverige igen och utan Corona.

Kort och gott, allt frid och fröjd inför matchen.

ÖFK blev rätt tidigt nertryckta och målsprutan Astrit Selmani höll sig framme och gjorde 1-0 redan efter 2,45 i första halvleken. Det här var Astrits 13:e mål i Allsvenskan i år.

Tyvärr fortsatte Varberg sitt fina spel och 2-0 kom efter 24 minuters spel gjorde Junes Barney sitt andra mål för säsongen.

ÖFK kvitterade sedan men det målet blev bortdömt på grund av hands på en ÖFK-spelare. Första halvleken slutade 0-2 och ÖFK skapade några lägen hyfsat bra lägen men Varberg var otroligt väl disciplinerade och trygga i försvarsspelet.

Andra halvleken blev ungefär som den första, Varberg hade mycket boll och ÖFK försökte komma igenom försvaret utan någon större lycka.

I 58:e minuten gjorde ÖFK ett dubbelbyte, ut gick Henrik Bellman och Isak Ssewankambo och in kom Nebiyou Perry och Ahmed Awad.

ÖFK hade sedan en mängd riktigt vassa lägen, först ett närskott från snäv vinkel av Sonko Sundberg som Varbergs målvakt Stojan Lukic räddade med svårigheter.

Sonko tog nu ett steg uppåt i banan och var med när anfallen svepte in mot straffområdet.

Minuterna senare hade ÖFK 4-5 lägen inne i straffområdet och Varberg var väldigt pressade. ÖFK spelade riktigt bra här och reduceringen var otroligt nära.

Inhopparen Ahmed Awad var pigg i sina rusningar framåt, efter 74 minuter gick Felix Hörberg ut och in istället med Malcolm Stolt.

0-3 kom efter ett fint anfall och ännu en gång var det måltjuven Astrit Selmani som gjorde målet.

Dubbelbyte igen för ÖFK, ut gick Ludvig Fritzson och Kalpi Outtara och ut gick Ronald Mukiibi och Charlie Colkett.

0-4 kom efter 87 minuters spel och målskytt blev Robin Tranberg.

Revanschläge för ÖFK om en vecka när IFK Göteborg kommer på besök.