TV: Björn Hamberg berättar om den första tiden i nya klubben Swansea

Potter och Billy Reid stack. Scouten Kylie hängde med. Och dessutom valde Björn Hamberg att följa med Graham Potter till jobbet i Swansea.

-Det var ett tufft val. Jag har ju familj och det är ju viktigt att de också trivs, säger Björn Hamberg om sitt nya liv i Swansea.

Egentligen var det ju inte så märkligt att Graham Potter ville ha med större delen av sitt coachgäng när han flyttade till Swansea. Som tränare är det viktigt att ha folk runt omkring sig som du som huvudcoach kan lita på och där Graham vet att sina assisterande coacher gör det som han behöver få gjort med laget.

Det är nu drygt fem månader sedan Björn Hamberg tog sin familj med sig och följde med Potter på denna fantastiska resa. Till ett nytt land och till en ny klubb.

-Det är otroligt roligt att vara här i Swansea. Jag gör det som Graham vill att jag ska göra och trivs med det här, berättar Björn Hamberg på Swanseas träningsanläggning någon mil utanför själva Swansea.

Man kan inte låta bli att imponeras av den träningsanläggning som Swansea har här och som ska ge tränarna med Potter och Hamberg i spetsen en bra grund att ta laget tillbaka till Premiere League.

-Här har jag en liten annan roll. Jag behöver inte sitta uppe på läktaren och filma matcherna och klippa ihop saker som ska visas i halvtid exempelvis. Här har vi två personer som gör det jobbet. Istället kan jag ägna mig åt att förse spelarna med information och prata med dem hur vi vill spela och höra deras åsikter.

Det syns att Björn trivs i den här miljön. Men samtidigt kommer nu en vinter där regn och hårda vindar kommer att vina över träningsanläggningen. Samtidigt som snön börjar falla där ”hemma” i Östersund.

-Jag trodde inte att jag skulle säga det här, men jag tror att jag kommer att sakna snön. Att kunna åka skidor och pulka, grilla korv eller skridskor med familjen. Det kan man inte göra här och det kommer jag nog att sakna, förklarar Björn.

Men om man bortser från det trivs Björn bra i sin nya miljö. Här får han uppfylla ytterligare en fotbollsdröm tillsammans med Graham, Billy och de andra i ledarstaben i Swansea.