TV: Europaresan hälsar på Saman Ghoddos – men hur känd är han i Amiens?

Tidigt i höst flyttade Saman Ghoddos till Frankrike för spel i den franska ligaklubben Amiens. Så här långt har det blivit elva matcher och på dessa har han hunnit göra tre mål och spela fram till ytterligare tre mål. Men hur känd är Saman Ghoddos i sin nya hemstad? Vi har hälsat på i Amiens och kollat med fotbollsfansen.

Franska ligan vimlar av riktigt duktiga fotbollsspelare och här finns spelare som Cavani, Mbapé och Neymar. Och i samma liga som dessa superspelare hittar vi också Saman Ghoddos.

Vi ska vara ärliga, Saman Ghoddos är inte särskilt känd bland invånarna i den vackra staden Amiens, som ligger 1,5 timmes bilresa norr om Paris. I Östersund kände alla igenom honom men när vi hälsar på honom i hans nya franska hemstad var det väldigt få som kände igen honom.

Den först som vi hittade på gatan är tvärsäker när vi visar upp en bild på Saman Ghoddos. Problemet är bara att han är tvärsäker att vi visar upp en bild på en helt annan spelare.

-Aha, är det där Saman Ghoddos, säger en äldre man och ser lite fundersam ut. Jag har hört talas om honom men visste inte att det var han.

Vi förflyttar oss från arenaområdet till centrala delarna av Amiens och den väldiga katedralen som finns där. Här kanske vi kan hitta någon som känner igen den före detta ÖFK-stjärnan Saman Ghoddos. Men inte då, fyra personer, varav två som är utklädda och ska sprida julglädje på en julmarknad i staden, tittar lite konstigt på vår bild på Saman Ghoddos och skakar på huvudet.

-Nej, honom känner vi inte igen! Men har han gjort tre mål redan så är vi stolta över honom.

Med andra ord, Saman Ghoddos kan vandra på gatorna i Amiens utan att behöva skriva autografer ett tag till. Men tre mål och tre assist är ändå en bra start på proffskarriären i Frankrike.

På måndag 26 november får ni träffa Saman Ghoddos i en längre tv-intervju i franska Amiens där han berättar om livet i sin nya klubb.