TV: Exklusivt möte med Ken Sema och hans drömvärld i Watford

Som liten drömde han om att få spela i de stora ligorna i fotboll. Efter succén i Allsvenskan och spel i ÖFK gick i somras färden till Watford och spel i Premiere League, världens bästa liga enligt många.

-Och nu är jag här, det är klart att det känns som en dröm, säger Ken Sema när vi träffar honom på Watfords träningsanläggning norr om London.

Under våren började spekulationerna om vart Ken Sema skulle ta vägen. Hans succé i Allsvenskan och i Europa League gjorde att mängder av klubbar runt om i Europa blev intresserade. Han gjorde ju mål mot självaste Arsenal på Emirates Stadium. Till slut valde Ken att skriva på ett 5-års kontrakt för Londonklubben Watford.

Watford är en relativt liten klubb i Premiere League. Klubben har trots att det är en liten klubb en trogen hemmapublik och bra stöd. Den här säsongen började otroligt bra, fyra raka segrar och en topplacering och klubben ligger nu nia i ligan men bara åtta poäng från en fjärde plats.

-När vi fick en sån start som vi fick började jag tänka, är vi så här bra, berättar Ken Sema när vi träffar honom på Watfords träningsanläggning.

Lite roligt är att vägg i vägg med Watfords anläggning finns Arsenals träningsanläggning.

-Ja, mina nya lagkompisar brukar skoja om det där.

Flytten till England och norra London har gått bra. Ken har kommit in i laget på ett bra sätt, skojar och tar för sig på träningarna men har bara fått fem inhopp så här långt i Watford.

-Ja, så är det. Men jag kommer ju från Allsvenskan och det här är ju ändå världens bästa liga. Min chans kommer, säger han och ler.

Spelschemat för lagen i världens bästa fotbollsliga är otroligt tufft, i december väntar match i stort sett var tredje dag och då kommer lagledningen att få rotera i laguppställningen och förr eller senare kommer Kens stora chans. Det är han också medveten om.

Kens Mamma och pappa betyder förstås otroligt mycket och har alltid gjort. Ingen i Sverige har lyckats undgå att sett dem på läktaren när Ken eller brorsan Maic Sema har spelat matcher. Och faktum är att åskådarna i Premiere League även de börjar känna igen familjen Sema på läktaren.

– De har blivit kända här också. Vart jag än kommer att spela så kommer de att komma och se på mig. Det spelar ingen roll om de kan språket eller inte, de kör ändå, säger Ken och skrattar.

Tiden i ÖFK minns han med glädje. Han är otroligt pratsam och när vi har gjort tv-intervjun fortsätter diskussionerna och han frågar och vill veta mer om ÖFK:s lagbygge 2019.

Man kan inte låta bli sakna Ken i ÖFK. Både som spelare men framför allt som människa. Hans värme och skratt smittar av sig och det syns att han stortrivs i sin nya klubb. Här ska han ta nästa steg i sitt fotbollsliv. Här går hans dröm i uppfyllelse. Han får spela i världens bästa fotbollsliga.