TV: Vi har hälsat på Graham Potter i Swansea

I början av juni kom beskedet. Potter lämnar ÖFK. Sex månader senare träffar vi Graham Potter på Swanseas fantastiska träningsanläggning.

-Det har varit intensiva månader för oss, till skillnad från i Sverige där försäsongen är flera månader fick vi bara fyra veckor på oss, berättar Graham och ler.

Efter 7,5 säsong i ÖFK var det dags att gå vidare. Dags att hitta nya utmaningar och dags att hitta ett nytt lag. Egentligen var Graham Potter nöjd med där han var som tränare i ÖFK. Han visst dock att ÖFK stod inför en stor förändring där flera riktigt bra spelare var på väg att lämna klubben.

-När jag fick en förfrågan från Swansea var det inget lätt beslut. Fotbollsmässigt var det tufft och känslomässigt var det också tufft. Men det jobbigaste var nog ändå för min familj, säger Graham där han tar emot oss i mediahuset på Swansesas träningsanläggning.

Sonen Charlie gick ju i en svensk skola i Östersund, hans tvillingar är ju födda i republiken och frun Rachel jobbade inom ÖFK. Allt detta förändrades över en natt.

– Men nu har Charlie börjat i en skola här, det går bra för honom och vi trivs här i Swansea, säger Potter.

Swansea var i ett skede där klubben saknade identitet, de hade efter sju säsonger i Premiere League åkt ur och nu började jakten på att hitta tillbaka till det som gjort Swansea till den klubb som den är. De har alltid försökt att tänka lite annorlunda, med andra ord ungefär som ÖFK jobbat sedan Graham Potter kom till klubben.

-I Sverige hade vi alltid en försäsong på flera månader, här i Swansea fick vi fyra veckor på oss och bygga nytt och fixa ett slagkraftigt lag. Jag visste, när jag skrev på för Swansea, att flera framstående spelare skulle lämna klubben efter degraderingen. Men det har känns bra att få vara med och bygga upp något nytt i den här klubben.

Graham har då och då kontakt med flera i ÖFK och tänker då och då på sin gamla klubb. Den klubb där han fick vara med och att vinna division 2, ta steget upp i Superettan och sedan i Allsvenskan. Allt på väldigt kort tid.

-Vi pratar ofta hemma om hur det var för ett år sedan. Tänk, då spelade vi i Europa League. Då gjorde vi det här. Det är roligt att minnas tillbaka på den absolut roligaste tiden så här långt i min yrkeskarriär.

-Jag är otroligt tacksam för den tid jag fick i Östersund. Hur jag fick möta alla fantastiska människor och få uppleva den värme som hela familjen fick i Östersund.

Innan vi lämnar Graham på träningsanläggningen så lämnar vi över lite svenska godsaker till honom. Helt enkelt ”Swedish fika” med dammsugare och chokladbollar.

-Nu vet jag att Charlie kommer att bli jätteglad när jag kommer hem med det här. Tack snälla!