TV: Vi har hälsat på Saman Ghoddos i sin nya hemstad Amiens

Saman Ghoddos gjorde succé under sina år i ÖFK. Han gjorde mål direkt i premiären i allsvenskan mot Hammarby och sedan blev det ytterligare 28 mål i Allsvenskan och Svenska Cupen under de 2,5 säsong som han spelade i ÖFK. Vi har hälsat på honom hemma i sin nya hemstad Amiens i Frankrike.

Frågan är om det finns en varmare människa än Saman Ghoddos? Saman har ända sedan han kom till ÖFK tagit sig tid att prata med fans, men vänner, med publiken och med media. Saman var ofta den spelare som stod kvar längst framför ÖFK-klacken. Han skrev autografer, han ställde upp på selfies för alla som ville.

När Amiens ska träna bakom sin fina arena, Stade de la Licorne, vandrar spelare efter spelare ut i dimman. Till slut ser vi en spelare som vinkar till oss mitt i dimman. Det är Saman som vinkar till oss. Det är liksom typiskt Saman. Och i slutet av tv-intervjun kommer en speciell hälsning. Missa inte den.

-När jag tänker tillbaka på tiden i Östersund blir jag varm inombords. Jag såg att det var exakt ett år sedan jag gjorde målet mot Zorja Luhandsk i Europa League. Då fick jag en varm känsla i kroppen och jag har väldigt bra minnen från tiden där, berättar Saman i vår intervju.

Saman har idag kontakt med många av sina gamla lagkompisar i ÖFK och i Östersund. Han går så långt att han dagligen pratar eller har kontakt med exempelvis coacherna Billy, Björn och Graham. Ibland ringer han till Brwa Nouri i Indonesien.

– Men jag har lite svårt att hålla reda på tidsskillnaden och ibland ringer jag honom mitt i natten därborta. Då brukar han påpeka vad klockan är där borta.

Saman har precis flyttat in i en lägenhet efter några månader på hotell. I övrigt har den första tiden i den franska klubben var riktigt bra. Saman har gjort tre mål och tre assist så här långt och trivs med sitt nya liv.

-Klubben har tagit bra hand om mig, den är väldigt familjär och vill att vi ska ta med familjen på aktiviteter som klubben arrangerar.

Amiens som klubb har stora likheter med ÖFK. För bara fyra år sedan låg laget i tredjedivision, National. Sedan dess har klubben avancerat och slåss nu mot storheter som Lille, Marseille och PSG. Målsättningen är förstås att etablera sig i högsta divisionen och en av de som ska se till detta är Saman Ghoddos.