Underbar seger för ÖFK mot Kalmar FF – Amin avgjorde

ÖFK tar sin första seger för säsongen i Allsvenskan genom att besegra Kalmar FF med 2-1 efter sent straffmål av Rewan Amin.

ÖFK gjorde en riktigt bra match efter en tung start med ett självmål i första halvleken.

ÖFK började matchen bra på Guldfågeln Arena, faktum var att efter 30 minuters spel hade ÖFK haft 75 procents bollinnehav, vilket också visade hur starkt spelövertag som ÖFK hade i första halvleken. Men det var Kalmar FF som hade ledningen med 1-0 efter ett självmål av ÖFK.

Ledningsmålet kändes ändå orättvist och med tanke på att ÖFK ändå skapat två tre bra målchanser under den första halvleken. Bland annat hade Rewan Amin en riktigt bra chans som strök kryssribban bakom Kalmars målvakt.

Men alltså, underläge 0-1 i halvtid var inte rättvis.

-Vi gör en bra första halvlek förutom när vi släpper in deras mål. Det sista måste bli bättre då vinner vi, sa Simon Kroon i halvtid. De två första matcherna var dåliga från vår sida men de andra två har varit bättre från vår sida.

ÖFK gjorde ett byte i halvtid när Ludvig Fritzson byttes ut och in istället med Kalpi Outtara. Därmed gick Kalpi in som vänsterback och Isak Ssewankambo in som mittfältare.

Kvitteringen kom i 51 minuten när Simon Kroon fick en bra boll från Rewan Amin och som i sin tur fick en bra boll från Aly Keita. Kroon spelade fram till Isak som på ett distinkt sätt kvitterade för ÖFK!

Otroligt bra spelat ända från Aly Keita fram till Isak Ssewankambo!

Efter kvitteringen tog ÖFK över lite spelmässigt men Kalmar var livsfarliga när de kom i kontringslägen.

Roligt att se att ÖFK skapade chanser och lagets kontringar visade sig vara riktigt vassa och Kalmar hade det jobbigt när ÖFK kom framför allt på vänsterkanten.

ÖFK gjorde sitt andra byte i 74:e minuten när Charlie Colkett byttes ut och in kom istället Nebiyou Perry!

ÖFK gjorde sitt tredje byte i matchens 81:a minut när Blair Turgott kom in och Simon Kroon gick ut.

ÖFK fortsatte att övertyga i slutet av matchen och känslan var att det oavgjorda resultat så här långt var rättvist. Kalpi Outtara fortsatte att kämpa och slita på sin kant och gjorde en bra match i andra halvleken.

I 86:e minuten fick ÖFK straff när Attah Kadiri krockade i straffområdet och fick en tryck i ryggen. Straffen för ÖFK las av Rewan Amin och slog in 2-1 till ÖFK! Wow, snyggt, elegant och underbart fint. Även om Kalmarmålvakten var på bollen.

ÖFK slog bort bollen flera gånger på slutet av matchen och första segern är ett faktum! Känns helt underbart med första segern för ÖFK!