Unibet blir ny huvudsponsor till Svensk Elitfotboll

Svensk Elitfotboll skriver avtal med Kindred Group om att via varumärket Unibet bli huvudsponsor till Allsvenskan och Superettan. Avtalet avser ett sex år långt samarbete från den 1 januari 2020 och är initialt värt 900 miljoner kronor, med en option på ytterligare sex år vilket om den utlöses skulle ge ett totalt avtalsvärde på 1,8 miljarder. Samarbetet möjliggörs eftersom riksdagen röstat igenom en ny lagstiftning om spellicenser.

Svenska Spel har varit fotbollens huvudsponsor sedan 1934 men kommer för Svensk Elitfotbolls del inte att förnyas efter 2019. Svensk Elitfotboll har den största respekten för Svenska Spel och är djupt tacksamma över allt som bolaget har gjort för svensk elitfotboll genom åren.

– Vi har bara bra saker att säga om samarbetet genom åren tillsammans med Svenska Spel och vi är väldigt tacksamma över allt som Svenska Spel har gjort för elitfotbollen. Vi ser också fram emot att slutföra den nuvarande avtalsperioden på bästa sätt tillsammans. När Svenska Spel valde att inte förnya avtalet på för oss acceptabla villkor blev vi tvungna att se oss om på marknaden. Vi är jätteglada att vi kunde hitta den här lösningen med Unibet och vi ser fram emot ett gemensamt samarbete, säger Mats Enquist, Generalsekreterare i Svensk Elitfotboll.

Svenska Spel fortsätter sitt engagemang inom Svenska Fotbollförbundet och inom Elitfotboll Dam, men efter 2019 tar Unibet över som huvudsponsor för Allsvenskan och Superettan.

– Sveriges Riksdag har beslutat att öppna upp den svenska spelmarknaden för konkurrens och Svensk Elitfotboll står för en betydande del av spelobjekten i Sverige. Svenska Fotbollförbundet tog initiativ till spel på fotbollsmatcher som sedan lades över i det statliga spelbolaget som sedan 1934 haft ett unikt samarbete med fotbollen som under vissa perioder till exempel innebar styrelseposter hos varandra. Samarbetet omfattade såväl satsningar på att forma svensk talangutveckling i nära samarbete med förbund och klubbar som åtgärder mot spelfusk och spelberoende. Riksdagsbeslutet medför att nya aktörer får möjlighet att verka i Sverige och tidigare samarbetsformer omprövas. I Kindred Group ser Svensk Elitfotboll en ny seriös partner som tillsammans med oss kan ta ansvar för en sund utveckling av spel på våra serier och samtidigt stödja elitfotbollens utveckling i Sverige, säger Lars-Christer Olsson, ordförande i Svensk Elitfotboll.

Avtalet med Kindred Group (tidigare Unibet Group), om huvudsponsorskapet för Allsvenskan och Superettan är en av de största satsningarna på svensk idrott någonsin. Avtalet löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder. Samarbetet, som börjar gälla den 1 januari 2020, har en tydlig målbild om att utveckla den svenska elitfotbollen till att vara bland de främsta ligorna i Europa.

Sponsorskapet sker genom Kindreds varumärke Unibet där ambitionen är att kanalisera engagemanget inom främst tre områden:

• Att bidra till att utveckla svensk elitfotboll sportsligt
  • Att möjliggöra för elitfotbollsfamiljen att ge tillbaka mer till samhället genom att ge mer pengar till klubbarnas CSR-satsningar
  • Att fortsätta bekämpa matchfixning genom utökade samarbeten

– Vi är väldigt stolta och glada över att ha ingått detta historiska avtal med Svensk Elitfotboll om att bli huvudsponsor för Allsvenskan och Superettan. Avtalet innebär en betydande och långsiktig satsning på svensk idrott. Vi har i 20 års tid kämpat för att få möjlighet att bidra till utvecklingen av svensk fotboll och gläds idag åt att få ingå detta samarbete, säger Dersim Sylwan, General Manager Sverige för Kindred Group.

Utöver ersättningen klubbarna får för sponsorskapet så kommer det årligen att avsättas över 25 miljoner kronor för att finansiera olika utvecklingsprojekt inom elitfotbollen. Totalt uppgår ersättningen till 150 miljoner kronor årligen.

Foto: Dersim Sylwan, General Manager Sverige för Kindred Group, Mats Enquist, Generalsekreterare Svensk Elitfotboll och Henrik Tjärnström, VD Kindred Group