Uttalande: Östersunds Fotbollsklubb tar avstånd från ekonomisk brottslighet

Tisdagen den 5 nov 2019 kom Tingsrätten i Härnösand med en dom där Driftaren AB, belades med en företagsbot på 500 000 kronor.

-Självklart är domen oerhört beklaglig, säger Maria Wilen vice ordförande Östersunds Fotbollsklubb. Sånt här ska inte hända! Det enda jag och den styrelse och ledning som är tillsatta kan fortsätta bidra med är att reda ut, ta ansvar och visa på väg framåt.

Östersunds FK kommer inte avvika från den plan vi redan slagit an nämligen fokus på att lösa klubbens ekonomiska situation. Vi har en ny styrelse och en ny ledning och tillsammans fokuserar vi på Allsvenskan 2020.

-Vi vill ägna energin åt det som händer framåt och driva klubben i en anda av fortsatt transparant och öppenhet. Där vi hanterar det som hänt utifrån bästa klokskap och bygger vidare på ökad bredd i alla beslut och organ säger VD Lennart Ivarsson. Nu måste alla kavla upp armarna ännu högre och fokusera på att jobba för Östersunds Fotbollsklubb.

Östersunds Fotbollsklubb tar avstånd från allt som har att göra med ekonomisk brottslighet både utifrån gamla händelser, nutid samt framtid.

Östersunds Fotbollsklubb har åren tillbaka blivit kända för sina framgångar. Det är många, många som medverkat till framgångarna. Anställda, spelare, ledare, funktionärer, sponsorer, media, investorer, publik mfl har tillsammans varit oerhört viktiga för det resultat klubben uppnått. Nu måste vi tillsammans bygga tillbaka förtroendet som klubb. Det är ett hårt jobb, Vi tror på det här!

Styrelsen för Östersunds FK Elitfotboll AB
Styrelsen för Östersunds Fotbollsklubb

Kontaktpersoner:
VD Lennart Ivarsson Östersunds Fotbollsklubb
Styrelseordförande Maria Wilen Östersunds FK Elitfotboll AB

Fakta:
Driftaren AB är ett driftbolag som hade hand om driften av Jämtkraft Arena under flera år i början av det här decenniet. Bolaget har sedan flera år tillbaka varit ett vilande bolag dvs. ej bedrivit någon verksamhet. Domen och företagsboten på 500 000 kronor rör Daniel Kindbergs agerande i styrelsen för Driftaren AB 2013.

Dela artikel