Varbergs BoIS hemma – nästa motståndare för ÖFK

På söndag kväll med avsparkstid 17.30 spelar ÖFK hemma mot Varberg i Allsvenskans 28:e omgång. Nykomlingen Varberg har överraskat stort på många och ligger två poäng efter ÖFK i tabellen.

Med tre omgångar kvar att spela ligger ÖFK på säker mark ovanför kval- och nedflyttningsstreck. Motståndarna Varberg ligger också bra till och har överraskat på många den här säsongen.

Många menar att tränaren Joakim Persson har stor del i att Varberg, som nykomling, har gjort så bra ifrån sig under den här säsongen. Varberg kommer till spel mot ÖFK med en seger, två förluster och en oavgjort på de fyra senaste matcherna.

Varbergs buss avgick i går fredag upp mot Östersund.

-Kontraktet är inte klart men procentsatsen är ju hög att 31 poäng räcker, säger Joakim Persson till Varbergs hemsida.

I Varberg är Joakim Lindner på grund av avstängning, dessutom är Alibek Aliev, Jesper Modig, Daniel Krezic och Luke Le Roux borta av olika anledningar.

Varbergs bästa målskytt denna säsong är Astrit Selmani som har gjort 12 mål och 5 assist. Astrit är därmed trea i skytteligan i Allsvenskan efter Christoffer Nyman och Isaac Kiese Thelin. En annan farlig målskytt och framspelare är Gustaf Norlin som har gjort 5 mål och 5 assist.

ÖFK har tränat på bra i veckan och förutom att Rewan Amin är borta resten av säsongen så finns alla ÖFK-spelare tillgängliga. Det betyder att Thomas Isherwood är tillbaka efter fotskadan som han ådrog sig före landslagsuppehållet. Även de fem spelare som har varit ute på landslagsuppdrag i kvalet till Afrikanska Mästerskapen är tillbaka och tillgängliga för spel.

Matchen mot Varbergs BoIS spelas på Jämtkraft Arena på söndag kväll med avspark 17.30 och sänds direkt i Dplay.

Här är matcherna i 28:e omgången:

IF Elfsborg-Helsingborg (söndag 14.30)

Kalmar FF-Djurgården (söndag 14.30)

AIK-Örebro (söndag 14.30)

Hammarby-Malmö FF (söndag 17.30)

ÖFK-Varbergs BoIS (söndag 17.30)

IK Sirius-Mjällby (måndag 19.00)

IFK Norrköping-Falkenbergs FF (måndag 19.00)

IFK Göteborg-BK Häcken (måndag 19.00)