Vill du se Allsvensk fotboll i Östersund? – så här gör du för att stödja ÖFK

Det har gått några månader sedan ÖFK informerade om att föreningen hade hamnat i en finansiell situation som krävde mer pengar till kassan. Under dessa månader har ÖFK fått in närmare tio miljoner kronor i externa medel via aktieförsäljning, gåvor, nya sponsorer för 2020 och från vår kampanj ”jagtrorpådethär”.

-Vi är mycket tacksamma för allt stöd som vi har fått. Våra fans har gjort ett makalöst jobb där bland annat Falkarna har samlat ihop drygt 80 000 kronor som de har skänkt till oss. Privatpersoner runt om i länet, men också utanför länet, har visat att ÖFK och Allsvenskan är något viktigt för dem, säger Lennart Ivarsson, VD för ÖFK.

Lennart berättar också att sponsorerna har ställt upp och stöttat ÖFK genom att skriva nya kontrakt- och förnya sponsorkontrakt för 2020.

-Några nya sponsorer har redan kommit till inför nästa säsong, något som förstås glädjer oss väldigt mycket.

Arbetet med att få in pengar har nu kommit drygt halvvägs, 10,3 miljoner kronor har kommit in på några månader och för att säkerställa ekonomin på kort- och lång sikt, behöver ÖFK få in totalt cirka 20 miljoner kronor till årsskiftet. Ni kan följa hur det går i stapeln på vår hemsida.

Kommer ÖFK att nå målet att få in 20 miljoner kronor?

-Ja, det kommer vi att göra. Det är många som jobbar hårt för att få in pengar och vi hoppas att folk hjälper till och ser till att vi får se Allsvensk fotboll i Östersund nästa säsong.

Om jag köper en aktie för 2 000 kronor, vad ska dessa pengar användas till?

-Först och främst för att stabilisera vår ekonomi. Vi håller på att ordna upp ekonomin och då ingår det självklart att sänka våra kostnader men också få in mer pengar.

Finns det något hot mot att ÖFK inte ska spela i Allsvenskan nästa säsong?

-Inte som vi ser det. Vi hoppas och tror att vi kommer att få vår elitlicens inom kort. Vi har lämnat in alla handlingar till Licensnämnden och börjat planeringen inför nästa säsong. Just nu väntar alla klubbar i Allsvenskan, Superettan och Damallsvenskan på besked från Licensnämnden.

-Vi har tidigare ett beslut från FIFA som har att göra med Saman Ghoddos övergång från ÖFK förra året. Vi har överklagat domen och det kan ta upp till ett år innan CAS (Högsta idrottsliga rättsliga organ) ska behandla överklagan. Vi anser inte att vi har gjort något fel i detta ärende. Inget nytt har hänt i detta ärende.

Hur mycket mer pengar behöver ÖFK få in?

-På lite drygt två månader har vi fått in 10,3 miljoner kronor. För att säkerställa ekonomin och kunna betala alla leverantörer och få en stabil ekonomi behöver vi före årsskiftet få in ytterligare drygt 9 miljoner kronor.

Är det troligt att ÖFK ska få in drygt 9 miljoner före årsskiftet?

-Ja, har vi kunnat få in drygt tio miljoner på några månader kommer det vara möjligt.

-Vi är nu inne i andra halvlek, om vi ska prata fotbollstermer. Vi behöver fortsatt stöd och vi är många som jobbar dag- och natt för att säkerställa att vi ska få se Allsvensk fotboll i Östersund även i framtiden. Fortsätt att stödja oss och så här kan du göra, förklarar Lennart:

– Swiskkampanjen, swisha valfritt belopp till 123 003 77 47. Märk swishen med ”gåva”. Alla belopp är välkomna. Många bäckar små osv. Klicka här för att komma till kampanjen.

-Köp säsongskort för 2020 genom att gå in på denna länk.

-Köp aktier i ÖFK, varje aktie kostar 2 000 kronor. Klicka här för att se hur du köper aktier!

-Kom och titta på vår Kulturshow på Storsjöteatern tisdag 19 november. Tre föreställningar, 16.00, 18.00 och 20.00. Se spelarna uppträda på scenen. Klicka här för att köpa biljett!