Vinst för ÖFK mot IFK Norrköping

Halva Allsvenskan har spelats och ÖFK firade detta med ta tre poäng, 2-1 mot topplaget IFK Norrköping med på Jämtkraft Arena.

Första halvleken bjöd till en början på riktigt öppet spel, Aly Keita, tillbaka i målet efter Afrikanska Mästerskapen, fick snabbt känna på hur snabba IFK Norrköpings anfallare kan vara. Ett Norrköping som valde att bänka Jordan Larsson, Lars Gerson och Kalle Holmberg i startelvan.

Samspelet mellan Dino Islamovic och Hosam Aiesh höll på att bära frukt redan efter 13 minuters spel när Hosam, från sin högerkant, fick in ett perfekt inlägg till Dinos panna som så när hade gett 1-0.

Extra intressant var det att följa Francis Baptiste som för första gången i Allsvenskan startade en match. Baptiste spelade på topp tillsammans med Dino och unge Baptiste sprang och sprang som aldrig förr i den här matchen.

Första halvlekens bästa chans får till slut Dino Islamovic som skjuter på nära håll och IFK Norrköpings målvakt Isak Pettersson gör en lysande räddning och tippar bollen över ribban. Närmare än så går det ju knappast att få ett mål, tyckte nog många på Jämtkraft Arena.

Andra halvleken startar med samma typ av matchbild som första halvleken gav. Elva minuter in i halvleken får Dino till slut möjligheten och göra 1-0 bakom Isak Pettersson.

Målet är Dinos femte mål för säsongen som fortsätter att toppa ÖFK:s interna skytteliga. Men säg den lycka som blir långvarig, tio minuter efter ledningsmålet fick Jordan Larsson, inhoppare i andra halvleken, en chans och tog den. Kvitteringen till 1-1 var i det läget rättvist.

Tom Pettersson kom in i 76:e minuten tillsammans med Ludvig Fritzson och ut gick Sam Mensiro och Erik Haguan. Vid det laget hade Norrköping tagit över lite spelmässigt men ÖFK:s kontringar och spel utanför straffområdet var riktigt farligt.

På stopptid får även Dino Islamovic en varning. Men efter det får Hosam Aiesh en kontring från egen plan halva och springer sig fri och trycker säkert in 2-1 bakom Isak Pettersson i Norrköpingsmålet.