Vinst med 2-1 över Landskrona i Superettans slutspurt

ÖFK har aldrig förlorat mot Landskrona BoIS på Jämtkraft Arena. Efter matchen i Superettan under lördagen så lever allt fortfarande. ÖFK vann matchen med 2-1 efter straffmål i 88:e minuten av Simon Marklund.

Topplag mot ett lag i de nedre regionerna. Några få omgångar kvar på Superettan och då var det bäddat för en händelserikt möte. Och det blev det verkligen i den här matchen.

ÖFK började dagens match bäst. I femte minuten höll sig Arquimides Ordónez framme och sköt ett skott från nära håll som målvakten i Landskrona, Amr Kaddoura, räddade.

Två minuter senare var det Mykola Musolitin som höll sig framme. Ytterligare ett bra skott av hemmalaget och ytterligare en bra räddning av Landskronas målvakt.

I elfte minuten hade Simon Marklund en riktigt bra möjlighet. Han gick förbi backarna i gästande BoIS och sköt ett riktigt bra skott som bortalagets målvakt räddade.

Som ni förstår hade ÖFK en bra start på matchen. Landskrona var inte ofarliga på något sätt men ÖFK skapade fler målchanser och riktigt bra möjligheter dessutom.

Men fortfarande 0-0 i halvtid och många av de 1680 i publiken hade nog en förhoppning att det här skulle bli en bra kväll. Detta sett till de många chanser som ÖFK hade i första halvleken. Så i 52:a minuten har Jamie Hopcutt bollen strax utanför straffområdet. Han tittade upp och fick fram en bra passning till Yannick Adjoumani som fick en perfekt träff och såg till att ÖFK ledde med 1-0.

Landskrona BoIS flyttade fram positionerna lite i andra halvleken. I 56:e minuten sköt de i stolpen och bara fem minuter efter kom kvitteringen genom Rassa Rahmani.

ÖFK skapade lägen på slutet. Sebastian Karlsson Grach kom in i mitten av andra halvlek och sköt i ribban i 82:a minuten. Så i 86:e minuten befann sig Philip Bonde inne i straffområdet och fick en tydligt tröjdragning. Domaren Erik Mattsson tvekade inte utan pekade direkt på straffpunkten.

Simon Marklund steg fram och sköt bollen säkert till ledning vilket resulterade i en 2-1 seger till ÖFK. Därmed har ÖFK fortfarande inte förlorat mot Landskrona BoIS i seriesammanhang.

Segern innebär också att ÖFK klättrar ovanför kvalstrecket i väntan på att alla matcher spelas klar i den här omgången.

Nästa match för ÖFK är lördag den 26 oktober när laget möter Utsiktens BK på bortaplan. Därefter återstår en bortamatch mot Örgryte IS och Superettan avslutas hemma mot IK Brage lördag 9 november.