Ian Burchnall och Brian Wake ny i ÖFK:s tränarstab

Östersunds FK har idag skrivit kontrakt med två nya tränare, Ian Burchnall, 35 år och Brian Wake, 36 år. Engelsmannen Ian Burchnall har tränat i norska ligan klubbar som Sarpsborg, Viking och Hödd. Wake kommer närmast från IFK Luleå.

Sedan Graham Potter tackat ja till det erbjudande som Swansea gett honom har arbetet med att hitta nya tränare till Östersunds FK. Efter mängder med kontakter har Ian Burchnall anställts till som tillfällig huvudtränare. Burchnall går direkt in som huvudtränare samtidigt som klubben fortsätter att leta efter en huvudtränare.

-Vi har fått otroligt goda vitsord om Ian, vi var tidigt i kontakt med Ian och kände att han är helt rätt för oss och vårt sätt att spela och att vara, förklarar Daniel Kindberg.

-Det är jätteroligt att vara här. Jag har följt klubben och gillar deras utveckling och framför allt det sätt som de spelar. Det ska bli spännande att vara en del av klubbens utveckling i framtiden, säger Ian.

Brian Wake kliver in som First team coach och ersätter Johanna Almgren som ska gå på föräldraledighet. Brian har spelat i ÖFK 2011-2012 och varit assisterande tränare till Graham Potter under 2013-2014. Brian kommer närmast från IFK Luleå där hans kontrakt gemensamt sades upp mellan honom och IFK Luleå.

– När vi i ÖFK fick veta detta kontaktade vi Brian genast och efter snabba förhandlingar är vi nu otroligt glada att han väljer att återkomma till ÖFK, säger Daniel Kindberg. Brians entusiasm och engagemang för fotbollen kommer att ge oss en stark resurs runt A-laget.

Brian kommer att gå in och verka runt träningar och matcher.

-Det här känns jättebra, det här ser jag fram emot. Det här gick väldigt fort och när Daniel ringde och ville att jag skulle komma tillbaka till ÖFK tackade jag ja. Jag kommer att göra mitt bästa i allt och jag kommer att hjälpa till med allt som behövs.

Brian kommer att ansluta till laget när de kommer till träningslägret i Danmark den 25:e juni.

Ian Burchnall går alltså in som tillfällig huvudtränare och kommer att leda laget fram tills den dag då ÖFK hittar en ny huvudtränare.