Ett fantastiskt hemmastöd räckte inte till vinst

Efter två raka segrar och klättring uppåt i tabellen åkte ÖFK på en tung hemmaförlust mot nykomlingen Sandvikens IF. 0-0 i halvtid slutade med förlust för ÖFK med 0-2.

ÖFK och Sandviken möttes senast 2012 och division I, nu möttes de igen i en helt annan serie och med andra förutsättningar. Nykomlingen Sandviken har imponerat i Superettan så här långt och är erkänt svåra, laget hade fyra raka matcher utan förlust (2 segrar och 2 oavgjorda) och många har varnat hur svårt det är att möta Sandviken.

Matchen böljade fram och tillbaka men bjöd inte på något skönspel i värmen på Jämtkraft Arena. ÖFK hade ett bra läge genom Ali Suljic efter 17 minuter som tyvärr nickades över.

Gästerna Sandviken hade två bra lägen, dels Amin Al-Hamawi som sköt strax utan Andrew Mills mål. Bara minten senare kom Martin Springfeldt fri, men la bollen strax utanför Mills ena stolpe.

Andra halvleken började bra för ÖFK. Sebastian Karlsson Grach hade en bra chans inne i straffområdet, till slut fick han iväg ett skott som räddades av Sandvikens målvakt Felix Jakobsson.

ÖFK fick en hörna två minuter senare och Ali Suljic är otroligt nära att göra 1-0 till ÖFK. I 64:e minuten bytte Sandviken in James Kirby och i 72:a minuten gjorde han 1-0 till gästerna. ÖFK hade svårt att lyfta upp laget, svårt att hålla i bollen och Magnus Powell, tränare i ÖFK var inte nöjd med det han såg.

När så Martin Springfelt gjorde 2-0 i 77:e minuten var hoppet ute för ÖFK att ta poäng eller vinna den här matchen. Sandviken spelade smart, och när ÖFK pressade högt med laget spelade nykomlingen ner till egen målvakt och löste problemet på så sätt.

-Vi tappar för mycket boll, sa ÖFK:s tränare Magnus Powell efter matchen.

ÖFK:s spelare får nu ledigt fram till torsdag innan de tränar igen, sedan väntar Öster (borta), Utsikten (hemma) och Landskrona (borta) innan sommaruppehållet.