Motståndarkoll på Sandvikens IF

Lördag eftermiddag 15:00 är det dags för en ny match i Superettan på Jämtkraft Arena. Efter två raka segrar för ÖFK väntar nu nykomlingen Sandvikens IF i en tuff och svår hemmamatch.

ÖFK:s 4-3 vinst mot Gefle, och seger borta mot Oddevold med 2-1 väntar nu en av nykomlingarna denna säsong i Superettan – nämligen Sandvikens IF.

Visste ni att Sandviken är den fotbollsförening i Norrland som har flest säsonger i Allsvenskan, närmare bestämt 21 säsonger i den högsta serien.

Nu ska vi tillägga att det var länge sedan föreningen var uppe och hälsade på i fotbollens finrum, senast var 1961. Säsongen 2016 avancerade föreningen upp till division 1 och förra säsongen tog man nästa steg i sin plan att klättra, nämligen att ta sig till Superettan.

Publikrekordet hemma lockade 20 088 åskådare i en match mot IFK Norrköping.

Sandviken har haft en riktigt bra period den senaste tiden med fyra raka matcher som inbringat poäng, varav två stycken 3-1 matcher som imponerar. Nykomlingen började annars säsongen med en tung 0-4 förlust borta mot Landskrona BoIS, men sen har det blivit segrar mot Örebro, Östers IF, Varberg och nu senast 3-1 mot Örgryte.

Sandviken ligger på sjunde plats med 15 poäng, tre poäng fler än ÖFK. Sandvikens IF har gjort många mål, eller vad sägs om 13 gjorda men samtidigt 13 insläppta mål?

Framåt har Emil Engqvist gjort tre mål, nigerianen John Junior Igbarumah tre mål, britten James Kirby tre mål och Calvin Kabuye två mål.

Hmm, säger ni, det namnet känner jag igen. Jodå, det är samma spelare som spelade 29 matcher för ÖFK förra säsongen och hann med att göra fyra mål. Kabuye kom till ÖFK från AIK och gjorde riktigt bra ifrån sig i ÖFK-dressen.

Välkommen till Jämtkraft Arena, matchen startar 15.00 och arenan öppnar upp 13.00. Köp er biljett här!