Sveriges två högsta ligor i fotboll får från och med säsongen 2019 ett nytt utseende. Både Allsvenskans och Superettans logotyper byts ut och ersätts med nyare och modernare design som fungerar bättre i alla kanaler.
Dessutom kommer alla lag i Allsvenskan och Superettan spela med specialanpassade ligalogotyper, på ärmen, som harmoniserar med lagens färger för att hylla banden mellan supporter, klubb och liga.
– Vi fick i uppdrag av klubbarna att titta på en lösning som skulle vara attraktiv för alla parter och vi har ägnat en stor del av året att komma fram till den här lösningen. Genom processen har vi inspirerats av både klubbar och andra ligor i framkant, säger Mats Enquist, Generalsekreterare på Svensk Elitfotboll.
Ligornas nya grafiska profil är mer responsiv, det vill säga mer flexibel, än dagens system vilket skapar helt möjligheter att kommunicera i allt från Twitter till LED-skärmar.
– Vi är stolta över vår roll i samhället. Oavsett var man bor, oavsett vem man är så vill vi att man ska känna samhörighet med Allsvenskan och Superettan, det har varit bärande i vårt identitetsarbete. Den nya lösningen ska andas fotboll, vara enkel och stilren men samtidigt ge en skön premiumkänsla säger Calle Stjerna, Varumärkesansvarig på Svensk Elitfotboll
– Vi letade bl.a efter formen på vår ligasköld hos ligor och lag över hela världen, men hittade den slutligen på vår egen matchboll. Formen på skölden och hela vårt identitetsarbete är ett sätt för oss att hylla och manifestera närheten och kärleken till fotbollen fortsätter Calle Stjerna, Varumärkesansvarig på Svensk Elitfotboll.
Denya ligasymbolerna kommer dessutom att tas fram och synas i klubbarnas färger när de sitter på lagens matchtröjor – på ärmen.
– Vi har saknat en lösning där vår ligaidentitet i större utsträckning kan integreras med klubbarnas identitet. Ett system där lagen, ligan och supportrarna kunde närma sig varandra under en gemensam identitet. Det känns kanon att kunna presentera att vår ligalogga kommer vara i klubbarnas färger när de sitter på matchtröjorna säger Calle Stjerna, Varumärkesansvarig på Svensk
Elitfotboll.Svensk Elitfotboll (SEF) är ligaorganisationen för klubbarna i Allsvenskan och Superettan. SEF:s roll är att skapa starka ligagemensamma värden som ska stötta klubbarnas utveckling och nu förändras ligornas visuella identitet.
Dela artikel