Adidas sponsrar ÖFK för 13:e året i rad

En av ÖFK:s äldsta sponsorer är Adidas. Kläd- och skoföretaget är nu inne på sitt 13:e år som sponsor för ÖFK.

-Vi var med redan när föreningen spelade mot Kramfors och andra lag i divison 2. Att vi har fått vara med på den här resan är fantastiskt, säger Janne Hägg, säljare på Adidas.

Att ett fotbollslag måste ha bra prylar att spela i är en självklarhet. Skor, matchsställ, träningskläder, strumpor, resekläder och förstås supporterprylar. När det gäller Adidas så går alltså samarbetet långt tillbaka i tiden och Janne Hägg, som bor i Östersund, har ett speciellt förhållande till klubben.

-I och med att jag bor i stan blir ju kontakten med klubben väldigt stor och speciell. Vi förser ÖFK med produkter och det är så vi arbetar med alla föreningar, förklarar Janne.

Adidas kunde förstås inte ana när de skrev det första sponsoravtalet med ÖFK vilken resa som klubben då startade och som Adidas har varit med om.

-Det finns väl ingen svensk förening som har gjort den här resan på så kort tid. Vi är stolta över att få ha varit med om det här och nu känns det ännu viktigare att vara med när ÖFK har etablerat sig som en toppklubb i Allsvenskan, säger Janne. Det är en strategisk förening att samarbeta med.

Adidas sponsrar ett antal nordiska klubbar, i Sverige är det Djurgården och Giffarna Sundsvall som bär Adidas prylar. Och förstås svenska dammästarinnorna Piteå IF.

I övriga norden är det Rosenborg, FC Köpenhamn och HJK Helsingfors som sponsras av Adidas.

När ÖFK kommer hem från träningslägret i Marbella kommer de nya kläderna att vara färdiga med tryck och allt. De svenska klubbarna blir först ut bland Adidas lag att bära den nya kollektionen Tiro 19 som innefattar bland annat matchställ och träningsprylar.