Ahmed Bonnah skriver på för Östersunds FK

Östersunds FK och den 23 åriga mittfältaren Ahmed Bonnah är överrens om ett treårsavtal som sträcker sig över 2026. Bonnah kommer senast från Superettan klubben Östers IF, och har dessförinnan varit i klubbar som Sandvikens IF och IF Brommapojkarna. Vi säger välkommen till Jämtland och Jämtkraft Arena till nyförvärvet.

I början av veckan återsamlades truppen i ÖP-Hallen efter 46 fotbollsfria dagar. Näst på tur att ansluta till gruppen blir Ahmed Bonnah som under onsdagsförmiddagen landade på Frösöns flygplats och satte kurs mot Arenabyn.

Fotbollsintresset startade redan som femåring i moderklubben FoC Farsta, söder om Stockholm. I ungdomsåren blev det både spel i både Djurgården IF:s akademi och Brommapojkarna. Stora genombrottet som senior skedde i IFK Haninge i division 1 där Bonnah stod för en stark säsong med 9 mål på 28 matcher. Året därefter blev återigen en succésäsong, denna gången med Sandvikens IF när 14 ligamål registrerades på 29 spelade matcher.

Sejouren i division 1 byttes sedan mot spel i Superettan när han 2022 värvades till Östers IF. Efter spel med både Växsjö-klubben och en kortare utlåning till Gefle IF är Ahmed Bonnah nu redo att spendera de kommande åren i Östersund och Jämtland.

-Jag ser verkligen fram emot tiden här. Jag vill komma in i gruppen så fort som möjligt och lära känna staden. Jag är här för att leverera och bidra med det jag kan bidra med, och jag tror verkligen att vi har alla förutsättningar att slåss i toppen redan i år, säger Ahmed Bonnah som precis landat i vinterstaden.

-Vi har följt Ahmed Bonnah under en längre tid och när möjligheten nu fanns så känns det väldigt inspirerande att ha honom på plats i Östersund. Ahmed har potentialen att ta ytterligare kliv i sitt spel och vi är övertygad att han är redo att ta dem tillsammans med oss. Som spelare är Ahmed en som bidrar med mycket energi, är väldigt mobil och han är en duktig kombinationsspelare som alltid har varit duktig på att bidra med poäng, säger Stefan Lundin, sportchef i Östersunds FK.

Fakta om Ahmed Bonnah

Född: 9 april 2000