Ali Suljic klar för Östersunds FK

Östersunds FK kan idag presentera Ali Suljic som den första värvningen inför den kommande fotbollssäsongen. Mittbacken kommer senast från AFC Eskilstuna, men har förflutet i både Helsingborgs IF och Chelsea FC. Vi önskar Ali Suljic varmt välkommen till kyliga Östersund!

Östersunds FK och Ali Suljic är överrens om ett treårsavtal som sträcker sig över 2026. Till Jämtland tar han med sig energi för att bidra till laget och klubben.

-Det ska bli väldigt kul att få komma till Östersund. Klubben har ett bra projekt på gång som jag verkligen vill vara en del av. Vi ska inte göra något förhastat, men ambitionen är självklart att avancera och ta klivet upp, säger Ali Suljic som blir det första nyförvärvet inför 2024.

Som fotbollsspelare beskriver sig Ali Suljic sig som en bolltrygg mittback som gillar att kontrollera matcher, där han dessutom har en vass passningsfot.

-Ali är en väldigt spelskicklig mittback som också är mycket duellstark. I honom får vi in en etablerad mittback som samlat på sig bra med erfarenhet men där det ändå finns potential att fortsätta utvecklas tillsammans med oss, säger Stefan Lundin, sportchef i Östersund.

Ali Suljic inledde fotbollskarriären i Motala AIF, och tog här de första stegen mot en spännande fotbollskarriär. Suljic började vid ung ålder i klubbens juniorlag och hamnade i en bra årskull enligt han själv. Här träffade han vänner och lagkamrater som han ett antal år senare skulle spela pojkallsvenskan med. Redan som 15-åring kom första chansen att spela seniorfotboll med Motalas division 2-lag.

Efter att ha fått ögonen på sig av Europas storlag under distriktsmatcher med Östergötlands fotbollsförbund, så kom nästa anhalt att bli hos fotbollsgiganten Chelsea FC. Hemmamatcherna på Motala IP byttes till en av Europas främsta miljöer att träna fotboll i.

-Jag skulle beskriva det som två olika världar. Det var helt andra förutsättningar i England med en helt annan mentalitet och intensitet. Steget från att leva hemma i Motala till att klara sig på egen hand i England, och allt var det innebär var stort. Man fick lära sig att ta hand om sig själv och fokusera på fotbollen, säger Ali Suljic.

Under sejouren på de brittiska öarna blev det både titlar med klubblaget, men också ett brons i U17 VM för det svenska ungdomslandslaget i Abu Dhabi 2013.

-Det var fantastiskt att få vara med och ta titeln med gruppen. Redan från starten av turneringen fick vi en tuff grupp med bland annat finallagen Mexico och Nigeria, där de sistnämnda höjde pokalen i slutändan. Men vi tog med oss kämparinsatsen vi gjorde i inledningen som blev en bidragande orsak att vi tog hem bronset, avslutar Suljic.

Fakta om Ali Suljic

Född: 18 september 1997