Andrew Mills lämnar Östersunds FK

Det står nu klart att trotjänaren och klubbprofilen Andrew Mills lämnar ÖFK för nya äventyr på de brittiska öarna. Efter drygt 8 säsonger i Östersunds FK tackar nu Mills för sin tid. ÖFK vill också tacka Andrew för den fantastiska fotbollsspelare han har varit, där han givit allt och lite till under sina år i Jämtland.

Året var 2017, och Östersunds FK var mitt inne i en Europaresa folk sent kommer glömma. På målvaktssidan fanns Aly Keita och dåvarande Andreas Andersson som stabila pjäser. För att stärka truppen plockades engelsmannen Andrew Mills in på lån från IFK Östersund.

Den då 23 årige målvakten hade några år tidigare packat väskan från England och påbörjat sitt liv i Sverige med spel både i Örnsköldsvikslaget Arnäs IF, för att sedan representera Friska Viljor fram tills slutet av 2016.

Kontakten mellan ÖFK och Mills påbörjades redan i början på 2017 när Mills blev erbjuden att följa med den då Allsvenska klubben på sitt försäsongsläger på Teneriffa. Efter att ha imponerat på dåvarande ledarstaben fick Andrew fortsatt förtroende.

Ett ögonblick som blir svårt att glömma i Mills karriär var när han blev uttagen till matchtruppen i Europa League-kvalet mot Turkiska Galatasaray. Han fick erbjudandet om ett ettårskontrakt som sedan förlängdes till ett tre-årigt avtal som tog slut efter att Allsvenskan 2020 hade spelats färdigt.

I slutet på 2021 återvände Andrew efter att ha tagit nästan ett års uppehåll från den svenska fotbollen och var nu tillbaka hemma på Jämtkraft Arena. Efter att halva säsongen av 2024 är färdigspelad lämnar nu Andrew Mills för spel på Nordirland och klubben Glentoran FC.